måndag 30 januari 2017

16.5 av 17

Idag hade vi vårt första test i skolan och jag fick 16.5 av 17 möjliga, glad blev jag 😃 Testet var om energigivande näringsämnen dvs protein, fett & kolhydrater. Felet jag hade var att man skulle ringa in långsamma kolhydrater, jag hade ringat in rätt men även ringat in banan. Lurade mig själv av att bananen innehåller mkt fett som skulle sänka GI värdet men jag övertänkte det hela lite för mycket där för såklart att fruktsockret gör den till en snabb kolhydrat.

Innan jag åkte till skolan så packade jag med  mig en liten påse salta mandlar, en proteinbar och en flaska vatten för att inte fastna i fällan i att vara så hungrig/sugen så jag köper en latte eller något annat onödigt vilket jag nästan alltid gör och måste vänja mig ifrån för det är inte hållbart varken för ekonomin som student eller för mitt energi intag. Trixet att packa ner detta funkade super för jag köpte ingenting och klarade mig galant med att bara äta påsen med salta mandlar.

Imorgon är det dags för mig att ha mitt första träningspass på Friskis & Svettis. Lite nervös är jag men känns skönt att det är gett gruppträningspass och inte att jag planerat in egenträning på gymmet som första pass. Jag ska träna ett pass som heter Jympa Soft så jag gissar att det inte kommer att vara några konstigheter. Däremot så känner jag att jag vill/behöver lite nya träningskläder, gärna i färgen plommon. Är det någon som har lite tips på bra träningskläder sajter?

Vi hörs imorgon efter träningen!


söndag 29 januari 2017

Näring

Jag har bara gått i skolan ett par veckor nu men känner redan att jag börjar att hitta nycklar till att bryta mina kostvanor. Något som jag blivit väldigt intresserad av är vilken stor roll vitaminer, antioxidanter och mineraler har. Nu är utbildningen jag går på väldigt basnivå av näringslära och vi går inte in på DNA, cellers uppbyggnad eller molekyler utan pratar rätt ytligt om allt men just detta har fått mig riktigt nyfiken och intresserad och tror mig kunna hitta många tips för andra som är i min sits.

Som överviktig så har man, eller iallafall jag ett väldigt stort fokus på energiintaget samt hur man fördelar sitt energiintag när man försöker gå ner i vikt. Man räknar kalorier, points, kolhydrater eller annat för att begränsa mängden energi för att gå ner i vikt. Grönsaker som är rätt energifattigt äter man för att det är "nyttigt" eller att man vill ha en snygg bild på instagram. Jag har inte innan förstått vilken stor del dom här energifattig grönsakerna spelar.

Ska försöka förklara om hur jag har sett på det innan. Jag har förstått att det är bra att äta frukt & grönt såklart men om man inte åt dom så trodde jag bara att man då inte fick i sig av dom saker som är bra att få i sig. Jag förstod inte riktigt att det var skadligt att inte äta dom. Att vi mår sämre av att inte äta dom. Riktigt sämre. Jag tror helt ärligt att det är många som jag med fetma/övervikt som faktiskt inte äter så många färger i sin mat i form av grönsaker. Tror man har för mycket fokus på fördelningen av protein, kolhydrater och fett där man egentligen inte behöver ha så mycket mer fokus än att äta så ren mat som möjligt. Skulle man istället ha fokus på att ha minst 4 olika färger på sin tallrik till varje måltid så tror jag på bättre kostvanor och bättre välbefinnande. Jag vill verkligen veta mer om vitaminer, mineraler och antioxidanter för tycker det är riktigt intressant och tror avgörande i viktnedgång samt behålla sin målvikt.

Jag skulle tillexempel lätt kunna övertala mig att en semla är en ok lunch. Är inte så svårt egentligen. Lagom mängd kalorier för en måltid. Innehåller protein, kolhydrater och fett. Mandelmassa är gjort på mandel och mandel är ju bra. Kalcium från grädden. Det skulle inte vara svårt för mig att övertala mig själv att jag skulle kunna ta den där semlan till lunch. Skulle mitt fokus däremot vara färger i maten så skulle jag till den semlan behöva lägga till kanske broccoli, blåbär, gul paprika och tomat. Jag tror då att den där lunchen skulle tas emot bättre av kroppen än om jag då innan bara hade haft fokus på att semlan är ok kalorier för en måltid. Det är ju lätt att tänka bort grönsaker då dom inte innehåller så mycket energi och det är ju mängden energi som man då oftast har fokus på så då försvinner sånt som knappt räknas bort, man glömmer dom liksom. Säger inte att en semla är en bra lunch men så som jag fungerar så skulle jag i rätt (fel) tillstånd lätt kunna övertala mig om det. Skulle jag då äta broccolin blåbär, gul paprika och tomat på sidan av till semlan så tror jag att min kropp skulle ta bättre beslut när det är dags att ta beslut kring vad jag ska äta till middag än om jag bara ätit semlan.

Förstår ni vad jag menar? Visst skulle det vara cool om det var så enkelt. Att bara ha fokus på att ha minst 4 färger på tallriken till varje måltid.

onsdag 25 januari 2017

Jämförelse Sp vs Kcal

Idag reagerade jag över att denna portion som kostar 7sp är 230kcal. Det betyder att skulle jag enbart äta sån här typ av mat under en dag samt någon frukt så skulle jag ligga på 1000kcal när jag ätit min dagsranson av sp vilket är rätt lågt att ligga på i energiintag.

Kommer att bli rätt mycket av såna här jämförelser eftersom jag räknar sp med Vv men i skolan räknar vi energi i måttet kcal.

Här tänkte jag iallfall att jag skulle ha ett näringsrikt mål med starka färger. Varför det ska vara färgrikt kommer jag skriva mer om senare när vi kommit dit i skolan.

Just nu pratar vi bara dom energigivande näringsämnena som kolhydrater, protein & fett. Sitter just nu och går igenom proteinet lite mer och tittar på fullvärdigt och ickefullvärdigt protein.

Innan så visste jag med mig att det finns bra och mindre bra kolhydrater, bra och mindre bra fett men på nåt sätt så har jag trott att protein är protein.

Vad säger ni som är veganer? Har ni koll på att ni får i er fullvärdigt protein?

Ha det bäst så ska jag nu fortsätta plugga och sen senare ska jag iväg ich jobba. Jag sa upp min heltidstjänst men jobbar ändå kvar som extra och ligger på 1-3 pass per vecka.

tisdag 24 januari 2017

Välkomna!

Hej

Vad kul att just DU läser detta!

Detta är mitt första inlägg på en lång resa som kommer ta mig från att ha grav fetma till att arbeta med kost & träning. Jag kommer att blogga om denna resa för att jag vill ha resan dokumenterad samt för att jag tror det kommer hjälpa mig om jag skulle hamna i en svacka, vilket jag mest troligt kommer att göra flera gånger under denna resa.

Så,... vem är jag? Jag är 40år och har varit överviktig/haft fetma väldigt länge. Jag har svårt att hålla mig på banan när jag drar igång en diet/kosthållning eller program och har inte heller därför kommit till målvikt och stannat där heller. Jag vet mig att det kommer att handla om att helt bryta/lägga om mina vanor och mitt beteende. Jag har alltid älskat träning men tränar inget. Låter konstigt och inte alls någon logik i det men så är det. Jag är en av dom som inte alls ser träning som något jobbigt måste utan jag ser det som roligt. Jag har alltid sett upp till dom som har träning som en del av sin vardag. Men jag tränar idag ingenting och har inte varit speciellt aktiv under längre perioder heller.

Hur ska denna resa gå till?

Jag sa upp min heltidstjänst som hotellreceptionist och jobbar nu enbart extra där samtidigt som jag precis har börjar en 1-årig utbildning som heter "Friskvård &Hälsa" Vi läser om kost, anatomi, träningslära och massage. Jag har precis tecknat mig för ett år på Friskis & Svettis och kommer att få in träningen som en del av min vardag. Med kosten så använder jag mig av Viktväktarnas verktyg för att se till att jag håller mig inom ramarna för viktnedgång. Jag kommer förmodligen med skolan även ha koll på kalorierna så många av mina recept som jag lägger ut kommer att ha både näringsinnehåll samt smartpoints värden.

När jag är klar med utbildningen så ser jag mig som normalviktig och har träning som en del av min vardag. Jag ser att jag kommer ha mycket kunskaper inom träning & kost så kommer då vidareutbilda mig till personlig tränare eller gruppträningsinstruktör. Kommer att försöka få in min fot som anläggningspersonal på det Friskis som jag nu kommer att börja träna på. Jag arbetade under 5år på en gymkedja bara för ett par år sen men då arbetade jag med barnpassningen men jag har lite insyn i hur arbetet på ett gym går till and I LOVE IT!!! Mina tidigare platschefer på gymmet jag jobbade på ville redan då ha in mig i receptionen men jag kände mig inte bekväm att som överviktig stå i receptionen där men jag kan hålla med om att min personlighet passar perfekt på ett gym med att pusha och motivera andra att nå sitt bästa.

Jag finns även på instagram och kommer där även börja lägga in videos under "mina händelser" Ni hittar mig under namnet ettlivibalans

En tanke som jag redan fått med mig i skolan är näring. För jag har insett att jag har näringsbrist trots att jag äter mer energi än jag gör av med och det är för att jag nästan bara äter näringsfattig mat med mycket energi. Jag äter inte heller regelbundet så min kropp vet aldrig när det kommer ny energi. Jg är idag ofta trött vilket såklart beror på mina vanor. Så idag när jag väljer mat så har jag mycket mer fokus på att det ska vara mat som ger mig näring. Som igår när jag gjorde en kasslersås med pasta, då hällde jag i ärtor i såsen för att tillföra näring. Min kropp skriker nog efter näring.

Ni är varmt välkomna att joina mig på denna resa, den kommer nog bestå av både dalar och berg för så är jag även som person.

Tjingeling