lördag 12 augusti 2017

Första tiden som vegan

Nu har ett gått ett par veckor sen jag bestämde att över natten gå över till en vegansk livsstill. För det är inte bara kosten för då kan man lika gärna säga att man äter vegetariskt för det är samma kost men som vegan så använder jag inga produkter där djur tagit ila. Rätt stort projekt och som ny vegan utan någon jag känner som är vegan så är det mycket att ta reda på så tänkte att jag ska skriva mina tips här så kanske underlättar jag för någon som kommer hamna i samma situation som jag.

Kosten
Jag bor i Stockholm så har väldigt nära till mycket vegansk som man hittar om man letar lite. Än så länge är detta mina tips

Mat & fika
Mahalo Hälsocafeet Mat/fika
Taku Taku Fast food Restaurang
Goodstore Butik/Cafe
Bröd & Salt Veganska kanelbullar

Hudvårdsprodukter & smink
Maria Nila hårprodukter
Lush Kroppsvårdsprodukter (står tydligt vad som är vegan)
Kat von D & Too Faced smink som du hittar på Sephora (fråga vad som är vegan)

Goodstore butiken är verkligen ett måste!! Är du vegan och bor relativt nära Åsögatan 116 så måste du ta dig dit.

Sen är det viktigt att tänka på att saker som man inte ens tänker på kan innehålla animalier. Som tex Vitamin Well och Freeno dryck. Man har nämligen valt att använda animaliskt d-vitamin i dom dryckerna så som ny vegan måste man lusläsa ingredienser samt kontakta många företag.

Jag äter B12 som tillskott och valde då att köpa PUKKA Spirulina tabletter som innehåller B12 och A-vitamin och sen tar jag även Holistics D-vitamin.

Jag blev inte Vegan egentligen pga av djuren men det är djuren som kommer hålla mig vegan. Har du Netflix så rekommenderar jag dig att titta på Cowspiracy, Forks over Knives & filmen Okja. Googla även lite på Youtube om Djurhållning samt se filmen Djurfabriken som du hittar på www.djurfabriken.se och klicka fram dig till filmen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar