tisdag 7 mars 2017

Vad är vi överens om?

Finns så många olika kosthållningar, rekommendationer och vetenskap om vad vi ska äta. Man försöker komma på EN kost som är den bästa men hur kan det gå när vi alla är så olika. Då menar jag inte våra organ utan mer våra hormoner, vår genetik, vår historia och hur vi själva påverkas av olika livsmedel.

Alla råd är iallafall överens om att vi bör

-äta mer grönsaker
-minska det raffinerade sockret
-äta mer hemlagat och mindre halvfabrikat
-minska skräpmat som pommes, pizza och sånt
-äta tillräckligt att dem essentiella fettsyrorna och aminosyrorna
-hålla ett stabilt blodsocker


Sen är man mindre överens när det kommer till

-frukt
-hur ofta man bör äta
-mättat fett
-kolhydrater
-tillsatser
-light

Jag och min man reagerar helt olika på kolhydrater. Äter jag lchf länge så blir jag överkänslig mot det och får magknip i ett dygn om jag äter en skiva bröd medan mannen som mest får en liten fis.

Sen är ju kroppen smart så den prioriterar vad den ska spara och inte. Jag har fetma men jag äter väldigt lite mat och har gjort under väldigt lång tid. Har istället ätit fikabröd, smörgåsar och choklad så någon näring har jag inte alls fått i mig så jag har under väldigt lång tid inte fått i mig det vi behöver av dem essentiella fettsyrorna och aminosyrorna. Så några funktioner i kroppen har säkert blivit bortprioriterade för detta handlar inte om ett par månader utan ett par decennier.

Det är intressant hur pigg jag blir av att börja äta frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål och fokusera på att ha med färger i min kost.

Är spännande att se vad som väntar mig efter år av bra kost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar