måndag 27 mars 2017

Studera hemma idag

Vi har börjat ett nytt block i skolan och ska nu börja med träning. Kurserna Idrott & hälsa 2 samt Träningslära är dom kurserna vi läser nu fram till sommaren. För mig som inte alls tränar så är det lite läskigt men känns ändå kul. Vi har börjat med syretransporten och träningsdagbok. Ska idag sitta och jobba på början av min träningsdagbok där man ska beskriva bakgrund, nuläge, mål och sånt. På torsdag har vi prov på syretransporten så kommer sitta med det också för är många nya svåra ord men jag har förstått att ju mer vältränade vi är desto bättre syreupptagningsförmåga har vi och ju bättre syreupptagningsförmåga vi har desto bättre/lättare kan kroppen göra om glykos (kolhydrater) och fettsyror till energi. Så även om kosten är viktigast för viktnedgången så hjälper det verkligen till att träna för just förbränningen. Något som jag också tycker lät intressant och ska läsa mer om är att en längre promenad är bättre om man vill förbränna fett än att under en kort tid träna hårt för under ett kort hårt pass så används glykosen som energi till kanske 80% och fettet 20% medan under en powerwalk så används det 50% glykos och 50% fett. Men sen undrar jag hur det egentligen räknas i längden för om du styrketränar så håller förbränningen i sig längre än under en promenad så kanske att det korta hårda passet vinner ändå totalt? Hmmmmm mycket att bita i och är man som mig att man vill förstå allt och inte bar tar information som information så blir det mycket läsa. Det jag iallafall VET med träningen är att den bästa träningen är den som blir av och den som blir av är den som man tycker är kul!

Hur tränar ni idag? Ligger ni på den nivå ni önskar eller vill nu utveckla träningen?

Btw... Jag fick ett A som betyg i kostdelen!!!! Whooohoooooooo

Nu ska jag göra en sats nya energibollar och sätta mig och plugga. Energibollarna var perfekta för mig om gärna hoppar över frukosten för då kunde jag ta en sån boll och kaffe och veta att jag fått i mig bra näringsämnen även om inte en idealisk frukost så var det mycket bättre än ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar