måndag 13 mars 2017

Oj då...

Kommer bli ett gäng recept som kommer läggas upp under samma dag inom kort då jag inte har lagt ut något nu på flera dagar. Recept som väntar är

-Perfekta frukostbollen
-Pad Thai
-Laxplanka
-Basislikapestopasta med fetaost


Under tiden så kan jag bjuda på min favoritjuice men det är inte näringsberäknat för vet inte hur man räknar ut näringen när man bara tar ut juicen från en frukt. Jag brukar i sp räkna 3sp för det är så mycket morotsjuice och rödbetsjuice är.

2 stora glas
2 äpplen
1 morot
2 rödbetor
ingefära (jag gillar mycket)
1tsk vetegräs (kan uteslutas)


Skala frukterna och använd en råsaftcentrifug och mixa juicen sedan med ett par isbitar och sila innan du serverar. Goooooodaste juicen ever!!!


En av sakerna jag gjort vilket resulterat i att jag ligger efter med recepten är att jag i lördags var på en KRAFT-dag på Kommunikologcenter i Hammarby Sjöstad och föreläsaren var Jill Holmström. En otroligt lärorik dag som bekräftade att jag i min resa är på rätt väg när jag tittar på näringen i min kost. Vitaminer, antioxidanter, fibrer och mineralers viktiga roll. Jag har bestämt mig för att testa mina värden hos blodkollen.se för det är tyvärr en trist sanning decennier tillbaka inte ätit tillräckligt med näringsämnen. Jag blev i lördags också ännu mer motiverad till att nå mina mål. Mitt mål att nå mina mål och sedan hjälpa andra att göra det samma.

Jag tror verkligen på att allt fokus vi haft på dem energigivande näringsämnena kolhydrater, fett och protein har fått oss att helt glömma bort att ha fokus på dem näringsämnen som inte ger energi. Sen har vi inte haft så mycket fokus på vilken typ av tex kolhydrat. Kolhydrater är både socker, stärkelse och fibrer. Tror inte det är fibrer man menar att man ska skära ner på när man säger att man ska dra ner på kolhydraterna.

Jag ser fram emot att kunna mer om kost men tyvärr är själva ämnet kost snart slut i skolan och jag känner att jag vill bli Lic kostrådgivare så när denna utbildning är klar så kommer jag börja en sån utbildning.

Nu ska jag plugga lite till så hörs vi snart igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar