söndag 26 mars 2017

Ingen bra dag

Ni som läste min inlägg innan om min munhälsa vet att den är inte så bra och att jag inte direkt älskar tandläkaren. Men jag ska under detta år ta hand om mina tänder. Laga, bygga och operera in nya. Jag fick en spontantid i fredags (pga återbud) hos den tandläkare jag nu funnit tillit till och känner mig trygg hos men väl på plats så mötts jag av ett nytt manligt ansikte som visar mig till stolen och sen presenterar sig. Jag säger att jag inte har träffat honom innan och då förklarar han att min tandläkare snart kommer och att han är tandsköterskan som ska assistera. Han berättar också att det är två rotfyllningar som ska göras idag och undrar om jag innan gjort det med blått skynke över ansiktet. Ehehehe....Jag svarar att det har jag inte och känner mig helt förvirrad i hur jag nu känner.

Jag vet inte hur ska ska kunna förklara utan att gå in på väldigt privata detaljer men jag hanterar inte läkare eller män speciellt bra. Får panik av att vara i den situationen så det kändes jobbigt direkt och jag ville bara hem igen.

Min tandläkare kommer (han vet min historik och mina "problem") och han undrar hur allt är och jag svarar att det är ok men att idag kommer att vara jobbig pga nytt ansikte så jag önskar att dom bara kör på och inte pratar så mkt med mig och struntar i om jag gråter. (För att jag skulle börja gråta var nästan givet).

Jag vet av erfarenhet att jag behöver mycket bedövning så jag säger till tandskötaren som bedövar att han måste ta på både in och utsidan men han säger att det räcker med bara utsidan för insidan behövs inte för en rotfyllning. Jag säger till tandläkaren att jag tror jag kommer behöva mer bedövning men han tror som tandskötaren...MEN när han kommit till nerverna i första tanden som ska rotfyllas så strålar den en stråle av smärta och sen dunkar tanden så sjukt ont!!! Kan inte ens beskriva smärtan som går igenom hela kroppen. Tårarna kommer och jag får svårt att andas. Tandläkaren ber tandskötaren att lägga bedövning i tanden så går han iväg och låter det verka ett tag. När han kommer tillbaka så gör det fortfarande lika ont och jag ser att han nästan får lite panik och skyndar med att lägga i en bedövning på insidan av tandköttet. Efter någon minut släpper smärtan.

Detta tandläkarbesök var så sjukt jobbigt och hade det inte varit att jag bestämt mig nu att ta hand om hela mig detta år och om det inte var för att jag faktiskt tycker om denna tandläkare väldigt mycket så hade jag inte kommit tillbaka på flera år.

Jag skriver detta för jag vill även få med hur sjukt mycket det krävs för denna resa jag gör detta år.

Det är inte LÄTT att gå från 40-årig kvinna med grav fetma, extrem näringsbrist och har haft i decennier, dåliga matvanor, med att inte äta mat utan bara skräp, totalt inaktiv, extremt dålig munhälsa till att ha en frisk stark kropp med bra kost och träningsvanor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar