söndag 26 februari 2017

Uppgift inskickad!

Nu har jag precis skickat in mitt arbete till skolan där jag skriver om NNR (Nordiska näringsrekommendationerna) och LCHF (LowCarbHighFat).

Något nästan alla kostrekommendationer är överens om är att man ska

-Minimera sockerintag
-Minimera transfetter
-Äta mycket grönsaker
-Se till att man får i sig tillräckligt av dem essentiella fetterna samt aminosyrorna
-Inte ha för höga blodsockerkurvor som ger högt insulinpåslag

Jag känner att man faktiskt är mer överens än vad man är oense. Visst är frågor som margarin, gluten, fibrer och frukt sånt man inte alls är överens om men ändå så tycker jag man kommer rätt långt om man bara fokuserar på det man är överens om.

Sen tror jag verkligen på att vi är olika som människor med olika förutsättningar, olika toleransnivåer och olika behov. Min man tex blir inte alls överkänslig mot gluten och socker efter att ha ätit LCHF i flera år medan jag fick magknip i ett dygn av en liten småkaka när jag åt LCHF.

Det är det jag verkligen gillar med Viktväktarna. Man kan och man ska anpassa efter sig själv och ens egna värderingar och prioriteringar med vissa kostrekommendationer såklart men ändå samt att man inte begränsar grönsaker och frukt allt utan det är fritt fram.

Framtiden är nog en mer individanpassad kost där man tittar mer på just personen man ger kostråden till. Det är så mycket som påverkar verkligen. För mig är det superviktigt att börja få in tillräckligt med vitaminer och mineraler för jag har extrem näringsbrist. I skolan fick vi lägga in en kostdagbok där vi fick upp hur mycket vitaminer och mineraler, kilokalorier, kolhydrater, fett, fibrer, protein m.m. och jag kände att jag ville lägga in en exemplarisk dag samt en dag där jag verkligen äter skräp. Intressant var att båda dagarna innehöll alldeles för lite vitaminer och mineraler, för lite kilokalorier och för lite fibrer. Min exemplariska dag hade 75% för LITE vitaminer och mineraler. Min skräpdag med semla till lunch och indisk mat inkl naanbröd och choklad på kvällen innehöll 1700 kcal samt 98% för lite vitaminer och mineraler. Inte heller uppnådde jag någon av dagarna tillräckligt mycket av dem essentiella fetterna och aminosyrorna vilket faktiskt är skrämmande men inte förvånande.

Svårt att få det att gå ihop med att jag har fetma. Men när jag tänker efter så har kroppen stängt ner vissa funktioner som tex minnet. Visst kan det ha med ålder att göra men mitt minne har blivit extremt dåligt. Jag är trött hela tiden fast jag sover exemplariskt och stressar sällan.

Kan ju vara att kroppen har ätit en viss mängd kilokalorier under 20år och då vant sig vid den mängd mat och anpassat sig efter det. Den prioriterar vad som ska fungera i kroppen. Sen lagrar den allt den kan för den vet ju inte heller när jag får för mig att "gå ner i vikt" och kanske äta soppor i 6 veckor.
Jag tror min bas metabolism inte är så hög faktiskt så därför går jag lätt upp o vikt om jag ligger högt i kilokalorierintag speciellt då mitt intag sällan innehåller någon direkt näring heller.

Jag måste börja äta bättre! Bättre och MER mat. Det kan gå dagar utan att jag faktiskt äter MAT utan jag lever då på kaffe, bullar, praliner, någon smörgås och lite mera kaffe. Tycker synd om min kropp om hur dåliga förutsättningar jag gett den för att orka med.

Imorgon kommer jag börja fylla i min checklista igen och räkna smartpoints enligt viktväktarnas program. Har varit lite fram och tillbaka med det men imorgon är jag igång igen.

Min dotter kommer in just nu och frågar "vad skriver du om?" och jag svarar att jag skriver om hur dåligt jag äter. Hon tänker ett tag och säger sen "Ett Liv i balans, så här dåligt äter jag"  Ha HA ha!!!

Visst heter min blogg Ett liv i Balans men det betyder inte att jag har hittat balansen i alla delar av mitt liv men att jag eftersträvar det. Jag har dock balans både i sömn, stress, privatliv och jobb men kosten är min svaga punkt. Kanske grundar det sig i att jag satte dåliga vanor tidigt i livet pga dålig ekonomi? Kan grunda sig i mycket men jag är glad att jag studerar detta och att jag förändrar det nu.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack :) Jag kommer på mycket med mig själv och får många AHA upplevelser nu i skolan

      Radera