onsdag 22 februari 2017

Lite om mig

Jag har inte skrivit så mycket om vem jag är och vad denna blogg egentligen handlar om. Jag tror att man förstått att den handlar om kost och hälsa men har vem är jag egentligen?

Jag är 40år fyllda i år och bor i Stockholm. Jag har haft fetma ända sen min första graviditet som var 1998. Visst har jag ett par gånger lyckats att gå ner i vikt men har gått upp allt och lite till varje gång och jag är så trött på det. Har nog gått på nästan varje diet som finns men hoppas nu landa i en sund inställning till mat i och med min utbildning.
Jag har alltid haft en dragning till träning och gym. Jag jobbade på gym i receptionen som tonåring och tränade då massor. All typ av träning, dans, styrka, aerobics, step. Sen efter mina graviditeter så sökte jag mig tillbaka till gymmet men hade då fetma så receptionen var inte ett alternativ för mig för kände mig alldeles för obekväm men jag är utbildad barnskötare så jag började jobba på barnpassningen på gymmet. Jobbade där i 5år och älskade det! Trots det så kom jag aldrig igång med träningen på det vis som jag önskar. Jag vet inte vad det är som hindrar mig. Kanske för att det är väldigt jobbigt att komma i form när man har fetma. Kanske kräver det mer tid än vad jag tyckt att jag haft? 

Detta år får min hälsa iallafall massor av tid då jag går en 1-årig utbildning som heter Friskvård & Hälsa där vi studerar näringslära, träning och massage. Dom elever som når betygen A, B, C kommer att efter kursen kunna gå en kortare extra kurs för att få licens i personlig träning och massage. Denna utbildning gör också att jag inte kommer hoppa av tåget efter ett par veckor utan detta är minst 1år.

Jag bestämde mig för att gå in i detta helhjärtat så jag blåser liv i bloggen igen och kommer dokumentera min resa samt dela med mig av tips både på träning och recept. Träning går faktiskt att få till även om man har fetma men jag tror att det finns många som mig som inte riktigt får till det långsiktigt. Jag vet hur tufft det är men jag kommer ge massor av tips på att komma igång i samma takt som jag själv gör det. Idag tex så bestod min träning av att sätta på mig hörlurar med Spotify och dansa mig svettig.

Sen kommer familjen säkert dyka upp i något inlägg då och då för jag är gift och har två döttrar men bloggen har som fokus just nu att dokumentera min resa, ge tips på kost och träning samt hälsa generellt.

This is me now...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar