torsdag 23 februari 2017

Känsligt ämne

Munhälsa.

År 2017 är året där jag tar tag i min hälsa. Året då jag går från fetma till hälsosam vikt, blir stark och fortsätter prioritera en balans mellan privatliv och jobb. Men vad jag inte pratat om så mycket så är det även året då jag tar hand om min munhälsa.

Jag flyttade hemifrån när jag var 16år och så rädd som jag var för tandläkaren så prioriterade jag då inte att besöka tandläkaren frivilligt. Jag var extremt tandläkarrädd, kommer ihåg när jag var liten och min lillebror kastade sina leksaker på tandläkaren så jag kunde fly och flydde gjorde jag så mamma fick springa efter och leta efter mig. Stackars mamma.
Jag flyttade utomlands när jag var 18år och där besökte jag inte heller tandläkaren. Flyttade tillbaka till Sverige och födde min första dotter när jag var 21år och sen dess har hon och hennes lillasyster varit min fullständiga prio. Jag har alltså inte alls varit ofta hos Mr Tandläkaren och med mina medfödda dåliga tänder så kan jag lova att min munhälsa är riktigt pinsam. Vilket gör det ännu jobbigare att gå till tandläkaren för man skäms ju. Jag skäms bara om att skriva om det här men en stor anledning till att jag dokumenterar denna resa är att om det finns någon där ute som också kommit upp i åldern, fortfarande har fetma trots flera försök att gå ner samt har dåliga tänder och inget fast jobb som läser denna blogg och med mig blir inspirerad och får hjälp och tips på hur vi ändrar detta så är allt värt det. Då gör det inget att det är pinsamt.

Jag har iallafall börjat gå till tandläkaren och faktiskt hittat en kille som är riktigt cool. Vi har gjort upp en åtgärdsplan och den kommer att ta tid kan jag lova men jag gör det. Jag tar tag i det och det kommer att bli bra. Idag var jag hos tandhygienisten och tog bort tandsten. Ja, tandsten har väl alla kanske ni tänker... men jag har så mycket tandsten att man behövt dela upp behandlingarna på 4ggr. Man tar alltså 1/4-del av munnen varje gång och ett tillfälle kräver 2-3 kanyler bedövning och tar 1timme. SÅ mycket tandsten har jag! Tandsten som går så långt ner under tandköttet att det är riktigt farligt men som sagt, jag tar tag i det nu och det kommer att bli bra. Nu gör iofs mest ont och är pinsamt men sen kommer det vara värt det. Det kommer att bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar