tisdag 7 februari 2017

Bli sjuk när man ska börja sitt nya liv

Så är det oftast... man blir sjuk efter typ ett träningpass.

Jag har förstått innan att man blir sjuk för att kroppen får sig lite av en chock av den drastiska förändringen men nu i utbildningen jag går har jag fått lite djupare förståelse och tror mig kommer kunna hantera det lite annorlunda.

När kroppen utsätts för olika saker som träning, föroreningar, rökning m.m så skapas något som heter fria radikaler i vår kropp, det blir en oxidering i kroppen. Vi behöver ha antioxidanter i kroppen för att kunna stå emot dessa fria radikaler men handen på hjärtat, hur många av oss med fetma äter tillräckligt med färgrik mat för att inte ha brist på antioxidanter, vitaminer och mineraler?

Jag kan bara tala för mig själv men jag har nog en extrem näringsbrist trots ätit väldigt mycket energi. För att förklara lite vilket liv jag lämnar så kan jag säga att jag äter sällan grönsaker, sällan frukt och bär, aldrig råris, quinoa och sånt utan alltid pasta, ris och potatis och väldigt lite av själva proteinkällan. Jag har min perioder dock då jag äter exemplariskt men det är ju just perioder. För att detta inte ska bli en period som tar slut bara för att jag blivit sjuk eller för att jag tar ett fel val någon gång, eller för att jag blir ledsen, eller för att jag blir arg, besviken, glad, eller för att jag blir trött så måste jag hitta nyckeln till att bryta vanorna för gott.

Jag behöver rusta kroppen för att inte hålla på bli sjuk hela tiden då jag ska leva på energiunderskott och röra på mig mer än jag gjort innan vilket kommer att vara en påfrestning för kroppen så då behöver jag tänka till lite. Så här tänker jag och jag tror att detta är bra för alla som vill börja sina nya liv men vet med sig att dom kanske inte ätit så mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler innan så dom är rustade mot dom fria radikalerna som kommer att skapas.

1. Börja inte med allt på en gång. På riktigt! Dra inte iväg på hardcore crossfit pass 4ggr/v första veckan av ditt nya liv.

2. Ät näringsrikt och färgrikt. Frossa i färger!! Detta är fokus.

3. Se det inte som en period i livet, inget som har ett slut. Bara för att du faller är det inte slut utan resan kommer förmodligen vara som en berg-o-dalbana, precis som livet.


Jag tog det lugnt denna gång, jag startade inte med allt på en gång men jag slarvade mycket med kosten. Allt börjar med kosten så jag ska ha fokus på den nu. Träningen när jag blivit frisk kommer att få bestå av lågintensiv träning tills kroppen vant sig vid kosten.

Jag kommer imorgon att börja lägga ut ett inlägg varje kväll med min matdagbok, för att kunna peppa mig själv, inspirera er och dokumentera.

Krya på er alla godingar som nu ligger hemma sjuka för att ni startade era nya liv 😘


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar