tisdag 24 januari 2017

Välkomna!

Hej

Vad kul att just DU läser detta!

Detta är mitt första inlägg på en lång resa som kommer ta mig från att ha grav fetma till att arbeta med kost & träning. Jag kommer att blogga om denna resa för att jag vill ha resan dokumenterad samt för att jag tror det kommer hjälpa mig om jag skulle hamna i en svacka, vilket jag mest troligt kommer att göra flera gånger under denna resa.

Så,... vem är jag? Jag är 40år och har varit överviktig/haft fetma väldigt länge. Jag har svårt att hålla mig på banan när jag drar igång en diet/kosthållning eller program och har inte heller därför kommit till målvikt och stannat där heller. Jag vet mig att det kommer att handla om att helt bryta/lägga om mina vanor och mitt beteende. Jag har alltid älskat träning men tränar inget. Låter konstigt och inte alls någon logik i det men så är det. Jag är en av dom som inte alls ser träning som något jobbigt måste utan jag ser det som roligt. Jag har alltid sett upp till dom som har träning som en del av sin vardag. Men jag tränar idag ingenting och har inte varit speciellt aktiv under längre perioder heller.

Hur ska denna resa gå till?

Jag sa upp min heltidstjänst som hotellreceptionist och jobbar nu enbart extra där samtidigt som jag precis har börjar en 1-årig utbildning som heter "Friskvård &Hälsa" Vi läser om kost, anatomi, träningslära och massage. Jag har precis tecknat mig för ett år på Friskis & Svettis och kommer att få in träningen som en del av min vardag. Med kosten så använder jag mig av Viktväktarnas verktyg för att se till att jag håller mig inom ramarna för viktnedgång. Jag kommer förmodligen med skolan även ha koll på kalorierna så många av mina recept som jag lägger ut kommer att ha både näringsinnehåll samt smartpoints värden.

När jag är klar med utbildningen så ser jag mig som normalviktig och har träning som en del av min vardag. Jag ser att jag kommer ha mycket kunskaper inom träning & kost så kommer då vidareutbilda mig till personlig tränare eller gruppträningsinstruktör. Kommer att försöka få in min fot som anläggningspersonal på det Friskis som jag nu kommer att börja träna på. Jag arbetade under 5år på en gymkedja bara för ett par år sen men då arbetade jag med barnpassningen men jag har lite insyn i hur arbetet på ett gym går till and I LOVE IT!!! Mina tidigare platschefer på gymmet jag jobbade på ville redan då ha in mig i receptionen men jag kände mig inte bekväm att som överviktig stå i receptionen där men jag kan hålla med om att min personlighet passar perfekt på ett gym med att pusha och motivera andra att nå sitt bästa.

Jag finns även på instagram och kommer där även börja lägga in videos under "mina händelser" Ni hittar mig under namnet ettlivibalans

En tanke som jag redan fått med mig i skolan är näring. För jag har insett att jag har näringsbrist trots att jag äter mer energi än jag gör av med och det är för att jag nästan bara äter näringsfattig mat med mycket energi. Jag äter inte heller regelbundet så min kropp vet aldrig när det kommer ny energi. Jg är idag ofta trött vilket såklart beror på mina vanor. Så idag när jag väljer mat så har jag mycket mer fokus på att det ska vara mat som ger mig näring. Som igår när jag gjorde en kasslersås med pasta, då hällde jag i ärtor i såsen för att tillföra näring. Min kropp skriker nog efter näring.

Ni är varmt välkomna att joina mig på denna resa, den kommer nog bestå av både dalar och berg för så är jag även som person.

Tjingeling

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du är tillbaka igen! Har följt dig i många år och kommer att fortsätta med det även i fortsättningen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla att du tog dig tiden att skriva en kommentar, vad glad jag blir!! Du är varmt välkommen att följa med på resan så länge du vill :)

      Radera