söndag 29 januari 2017

Näring

Jag har bara gått i skolan ett par veckor nu men känner redan att jag börjar att hitta nycklar till att bryta mina kostvanor. Något som jag blivit väldigt intresserad av är vilken stor roll vitaminer, antioxidanter och mineraler har. Nu är utbildningen jag går på väldigt basnivå av näringslära och vi går inte in på DNA, cellers uppbyggnad eller molekyler utan pratar rätt ytligt om allt men just detta har fått mig riktigt nyfiken och intresserad och tror mig kunna hitta många tips för andra som är i min sits.

Som överviktig så har man, eller iallafall jag ett väldigt stort fokus på energiintaget samt hur man fördelar sitt energiintag när man försöker gå ner i vikt. Man räknar kalorier, points, kolhydrater eller annat för att begränsa mängden energi för att gå ner i vikt. Grönsaker som är rätt energifattigt äter man för att det är "nyttigt" eller att man vill ha en snygg bild på instagram. Jag har inte innan förstått vilken stor del dom här energifattig grönsakerna spelar.

Ska försöka förklara om hur jag har sett på det innan. Jag har förstått att det är bra att äta frukt & grönt såklart men om man inte åt dom så trodde jag bara att man då inte fick i sig av dom saker som är bra att få i sig. Jag förstod inte riktigt att det var skadligt att inte äta dom. Att vi mår sämre av att inte äta dom. Riktigt sämre. Jag tror helt ärligt att det är många som jag med fetma/övervikt som faktiskt inte äter så många färger i sin mat i form av grönsaker. Tror man har för mycket fokus på fördelningen av protein, kolhydrater och fett där man egentligen inte behöver ha så mycket mer fokus än att äta så ren mat som möjligt. Skulle man istället ha fokus på att ha minst 4 olika färger på sin tallrik till varje måltid så tror jag på bättre kostvanor och bättre välbefinnande. Jag vill verkligen veta mer om vitaminer, mineraler och antioxidanter för tycker det är riktigt intressant och tror avgörande i viktnedgång samt behålla sin målvikt.

Jag skulle tillexempel lätt kunna övertala mig att en semla är en ok lunch. Är inte så svårt egentligen. Lagom mängd kalorier för en måltid. Innehåller protein, kolhydrater och fett. Mandelmassa är gjort på mandel och mandel är ju bra. Kalcium från grädden. Det skulle inte vara svårt för mig att övertala mig själv att jag skulle kunna ta den där semlan till lunch. Skulle mitt fokus däremot vara färger i maten så skulle jag till den semlan behöva lägga till kanske broccoli, blåbär, gul paprika och tomat. Jag tror då att den där lunchen skulle tas emot bättre av kroppen än om jag då innan bara hade haft fokus på att semlan är ok kalorier för en måltid. Det är ju lätt att tänka bort grönsaker då dom inte innehåller så mycket energi och det är ju mängden energi som man då oftast har fokus på så då försvinner sånt som knappt räknas bort, man glömmer dom liksom. Säger inte att en semla är en bra lunch men så som jag fungerar så skulle jag i rätt (fel) tillstånd lätt kunna övertala mig om det. Skulle jag då äta broccolin blåbär, gul paprika och tomat på sidan av till semlan så tror jag att min kropp skulle ta bättre beslut när det är dags att ta beslut kring vad jag ska äta till middag än om jag bara ätit semlan.

Förstår ni vad jag menar? Visst skulle det vara cool om det var så enkelt. Att bara ha fokus på att ha minst 4 färger på tallriken till varje måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar