onsdag 25 januari 2017

Jämförelse Sp vs Kcal

Idag reagerade jag över att denna portion som kostar 7sp är 230kcal. Det betyder att skulle jag enbart äta sån här typ av mat under en dag samt någon frukt så skulle jag ligga på 1000kcal när jag ätit min dagsranson av sp vilket är rätt lågt att ligga på i energiintag.

Kommer att bli rätt mycket av såna här jämförelser eftersom jag räknar sp med Vv men i skolan räknar vi energi i måttet kcal.

Här tänkte jag iallfall att jag skulle ha ett näringsrikt mål med starka färger. Varför det ska vara färgrikt kommer jag skriva mer om senare när vi kommit dit i skolan.

Just nu pratar vi bara dom energigivande näringsämnena som kolhydrater, protein & fett. Sitter just nu och går igenom proteinet lite mer och tittar på fullvärdigt och ickefullvärdigt protein.

Innan så visste jag med mig att det finns bra och mindre bra kolhydrater, bra och mindre bra fett men på nåt sätt så har jag trott att protein är protein.

Vad säger ni som är veganer? Har ni koll på att ni får i er fullvärdigt protein?

Ha det bäst så ska jag nu fortsätta plugga och sen senare ska jag iväg ich jobba. Jag sa upp min heltidstjänst men jobbar ändå kvar som extra och ligger på 1-3 pass per vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar