fredag 20 september 2013

Som på moln

Det är galet vad mycket bra och kul saker som händer mig just nu!!!!

-Vunnit en tävling där hela familjen ska få en makeover och kläder för 10000kr

-Hittat rätt i kost/dietdjungeln

-Nådde idag 5%

-Ska iväg med mannen till Tallin på en 40h kryssning nu i helgen då vi firar 11år som gifta

-Mina träningsmål blir nådda varje vecka


Jag är så glad att jag bubblar av energi just nu!!! Svårt att sammanfatta när det är så mycket på en gång så därför valde jag att lista dem största och viktigaste sakerna.

Det allra största är att jag äntligen hittat rätt i kost/dietdjungeln!! Jag har sen i söndags provat Viktväktarnas alternativ "mättande dag" och det har gett mig både vikt och beteende resultat och då menar jag positiva resultat.

Mannen till och med märker förändringar och är glad att jag började med detta hi hi. För att förstå varför jag är så otroligt såld på detta så måste man veta hur jag fungerar för jag tror inte att mättande dag är för alla.

Min beteendeprofil är att jag är inte en matälskare som har svårt att hålla mig till en portion utan jag kan däremot hoppa över mat och ersätta det med en fika eller inget alls. Jag älskar fika!! Älskar att baka!! Så där är min svaga punkt, att välja rätt bränsle för kroppen för att fungera optimalt. När jag räknar propoints/kalorier/kolhydrater/you name it så funkar det så länge planen följs. Händer något oväntat som tex att ha glömt ta ut kycklingen till middagen från frysen och man kommer på det när man är hungrig och inte har ett solklart alternativ uppe så blir lösningen oftast utanför planen. Det blir skäpmat istället och så när man redan har hoppat av planen kan man ju lika gärna mysa med ett pecanwienerbröd efter. Jag vet. Supersmart... MEN nu har jag hittat en väg som hjälper mig att jobba med MINA "problem" och hjälper mig att välja rätt.

Varför fungerar det för mig? Jo för att alternativen på vad man får äta gratis är många och varierande och så länge man äter från listan så kostar det ingen veckobonus. För att förstå detta snack behöver man nog vara lite insatt i Viktväktarnas program. En bulle för mig blir mer en prioriteringsfråga för jag kan inte byta lunchen mot en bulle utan jag måste betala med min veckobonus och som oftast blir den då inte lika mycket värd. Tar hellre en gratis lunch och ett gratis mellis så jag kan ha bonusen till mer värdefulla ögonblick samt till mjölken i kaffet.

Vill gärna tipsa om recept och tips som kan vara bra i mättande dag men vet inte hur jag ska sätta ettiketterna på det så man hittar rätt men jag kommer nog på en lösning. Recepten är oftast inte exakta eller vägda utan jag bara häller i eftersom jag ändå får äta så mycket jag vill av det som är i. Det är bara sånt som kostar som jag väger.

Nå... mannen hade också märkt skillnader...man kan undra vilka ;) Han har märkt av att jag är piggare och det är jag verkligen, påtagligt piggare. Han märker att det inte är lika stort matfokus och allt går fortare då man inte behöver skriva/mäta/väga. Jag tar inte upp telefonen vid matbordet för att skriva in utan allt är numera mer "normalt" Jag gnäller också mindre om mys he he för jag håller mig mätt på maten och blir inte så ofta sugen.

Låter det som en dream come true?? För mig är det så!!!!!!

Nu ska jag packa väskan för att åka iväg på kryssning och känner ingen oro what so ever!! Alternativen är många med mättande dag så det finns inte ens en fundering i huvudet för mig att inte hålla mig till programmet för det är givet att jag kommer att göra det. Jag ser för första gången att jag kommer att ro hem det här!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar