lördag 31 augusti 2013

Torsk med hummersås

Idag blev det torsk i hummersås och rostade rotfrukter. Blev en ny favorit bland fiskrecepten kan jag lova! Receptet hittade jag i Viktväktarnas App. Som vanligt har jag gjort om lite för att det ska passa hur jag äter.




Torsk i hummersås
4 portioner á 7pp

600g torskfilé
4 mellanstora potatisar
1 palsternacka
40g rotselleri
1 liten fänkål
1msk olivolja
1msk timjan
havssalt
1,5 msk hummerfond
1dl matlagningsgrädde
1dl mellanmjölk
2tsk redning för ljus sås
1msk dill


Sätt på ugnen på 225 grader. Skala och tärna rotfrukterna och fänkålen och lägg i ugnsform. Häll på olja, timjan och havssalt och ställ in i ugn i 15min. Under tiden så kryddar du fiskfilén med salt och peppar och rullar ihop med hjälp av tandpetare. Lägg i ugnsform. När det har gått 15min för grönsakerna så sänker du värmen till 150grader och ställer även in fisken. Låt dom stå båda två inne i ugnen i ca 10-15min. Tills du ser att fisken är klar. Medans dom är i ugnen så gör du såsen. Lägg i grädde, mjölk, fond, dill i en liten kastrull och koka upp. Sänk värmen och lägg i redningen medans du rör om. Låt stå en stund på låg värme.

Servera och var beredd på en god måltid!


1 kommentar: