måndag 11 februari 2013

Övergången LCHF till lagom av allt.

Oj vad detta inlägg har tagit tid att skriva!! För det är så stort, så komplicerat och kan gå in på så många sidospår för det finns inte en enkel förklaring men jag har nu valt att kortfattat enkelt beskriva ändingarna för MIG och tänk på att detta är för mig men min kropp, mitt ätbeteende och min historik.

Jag är inte sockerberoende eller äter inte heller för stora portioner, jag var inte överviktig som barn/undom men har mer eller mindre varit överviktig ända sen min första graviditet vid 21års ålder.

Jag är ju överviktig så nåt problem har jag med kosten/levnadsvanor men mitt problem är nog oregebundenhet bland annat men att prata beteende skulle ge ett alldeles för långt inlägg så jag fokuserar på hur förändringarna blev för mig att gå till lchf och från lchf.

Till LCHF
När jag började LCHF så fick jag rätt milda övergångssymptom men huvudvärk och en otrolig trötthet under dem första veckorna när kroppen ställde om sig. Efter övergångssyptomen så gav LCHF mig ett lugn, bättre tålamod, lugnare humör och djupare sömn. Hunger och sug försvann helt och hållet. Många berättar om en lugnare mage och mindre värk men jag hade inte dem problemen innan. Jag åt LCHF rätt strikt i ca 1år och sen började det bli lite on/off vilket skapade en viktuppgång såklart...

Från LCHF
När jag väl bestämde mig att sluta äta lchf vilket jag gjorde av många annledningar och även dom är för invecklade att gå in på så fick jag även då övergångssymptom och jag verkligen hoppas att det är en övergångsgrej. Jag har innan aldrig haft problem men magen så som att det låter, bubblar och ibland gör ont men nu efter lchf har jag känt av detta ofta. Kan vara att kroppen behöver anpassa sig för att börja äta gluten igen och efter att ha varit fri från det i 1,5år så kan den ju ha blivit känsligare?? Mitt humör har blivit mer "levande" så jag har mkt kortare tålamod igen och blir lättare arg men oxå lättare glad, skrattar mycket mer nu oxå. Suget har inte kommit tillbaka men det kan vara att jag i samband med att jag slutade äta LCHF bestämde mig för att sluta banta vilket har gett mig en avslappnad relation till kost och vet att jag kan ta en bulle eller äta choklad när jag vill så jag behöver inte "passa på" vilket har lett till att jag faktiskt inte ens är sugen på det speciellt ofta.

Jag håller mig just nu viktstabil med en marginal på */- 1kg men jag är kraftigt överviktig och kommer att behöva gå ner i vikt men just nu är fokus att träna och inte sätta mig på en "metod" så metoder ger mig en känsla av svart/vitt vilket leder till helt fel ätande när jag är "mellan metoder"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar