söndag 6 januari 2013

Underskattat!!!

Att hålla samma matbudget men att gå från 10% ekologiskt till 90% gör att man får äta soppa lite oftare och idag blev det ärtsoppa till lunch. Det är ju verkligen GOTT!!!!

Det blev ingen kyckling igår som planerat utan det blir middag idag.

Sen kan jag berätta att jag håller på att komplettera mitt hemmagym så idag köpte jag en crosstrainer från blocket och planerar köpa 2 kettlebells till :) Min reflektion över vanorna på dom som faktiskt håller sig i form med att träna är att dom som har det som vana året om, varje år ligger inte på 2-3ggr/v som dom flesta rekommenderar utan dom som har det som vana ligger på 5-7ggr/v så jag tror som otränad amatör att jag kommer att börja med 15min per dag för att få in en vana och sen öka. Träning jag gillar mest är korta intensiva tunga pass med hög puls så stationsträning hemma blir great!!

Sen har jag en oöppnad kartong med modem i för Wifii här hemma och den har stått där ca 1mån men jag tar mig ej tiden att koppla in den så det är ännu en grej på min "to do" list.

Imorgon börjar vardagen igen för dom flesta av oss och kom ihåg att det är upp till dig själv hur du skapar din vardag. Jag har valt en vardag med en balans som funkar med mig, mina viljor och mina önskemål. Jag jobbar deltid på ca 60%, jag studerar till och från på 50%, denna termin blir det psykiatri och människors villkor och etik sen så är jag hemma resten av tiden med familjen men nu ska även träningen bli en del av min vardag och en ny vana kan bli rätt svår att få in så lika bra att göra det varje dag.

Lchf har jag helt lämnat och äter hemlagad ekologisk mat med en rätt jämn balans mellan fett-kolhydrater-protein skulle jag gissa. Appråpå mat kan jag berätta om mitt nyårslöfte!!!!! Det är nämligen en utmaning för mig och min närmsta vän är lite skeptisk och sa att om jag klarar det blir hon riktigt impad!!!! Löftet är nämligen att jag inte ska "banta" eller gå på en diet/special kost eller annan kosthållning på hela år 2013!!! Det är mitt enda löfte! Sen får alla andra tycka vad dom vill. Efter att ha ätit lchf så är jag ändå vann med åsikter över mina val.

För mig funkar inte nån "bantning" för jag håller mig inte till planen så det blir ett on/off beteende som skapar en otrygghet i kroppen, felaktigt ätbeteende och ger ingen viktminskning utan i mitt fall till och med en rejäl viktökning.

Bloggen heter ett liv i balans och handlar om min resa till att hitta en sån balans.



1 kommentar:

  1. Vad trist att du slutar med LCHF - du som hade så bra recept. Tror du inte att du går upp ännu mer när du äter enligt tallriksmodellen? LCHF känns för mig som det enda sättet att lyckas på. Men jag hoppas att allt blir bra för dig och att du hittar den balans du söker. Kram

    SvaraRadera