onsdag 9 januari 2013

Så blandat men i slutändan fucking GREAT

Det har bara gått 8 dagar av mitt nyårslöfte att inte gå på nån diet eller speciell kosthållning under hela 2013 och med en sån sjuk bantningshistorik jag har dem senaste 7 åren så har det såklart satt sina spår och det kommer att ta tid att komma över sina tankar som dyker upp automatiskt. Som igår. Vi åt pizza hemma, sjuuuukt gott och helt ekologiskt och jag åt en lagom portion MEN tankarna att shit nu äter jag fel och oj vad alla kommer att döma mig när jag lägger ut detta dök självklart upp. Jag vet att jag kommer att ha såna här tankar i början och måste lära mig att ha målet i fokus.

Det blev faktiskt mycket lättare sen när jag gick vidare och surfade runt bland några hälsobloggar och läste den ena efter den andra där man beskriver hur man failat med kostplanen för dagen. Man skulle ju äta "bra" men kunde inte stå emot "trycket". Att man slår sig själv med ord för att man känner sig värdelös för att man tog den där kakan eller den där biten choklad. Det är exakt sånt beteende jag vill bort ifrån. Jag vill bort ifrån att tänka allt eller inget och bort från dåligt samvete kring mat. Jag åt pizza idag men det betyder inte att nåt har failat och att jag lika gärna kan gå ner till affären och köpa massa godis och börja om imorgon. Det hade med all säkerhet betytt det om mitt nyårslöfte var fokus på en viss diet. Jag tror innerligt att mitt löfte om att inte gå på diet/banta/äta speciell kosthållning kommer att i slutändan betyda att jag får i mig mindre skit än om jag "bantat".

Att jag bestämde att ha träning/aktivitet och glädje som fokus var oxå ett bra beslut för så mycket som jag har skrattat dem senaste dagarna har jag inte gjort på länge. Träning ger energi att orka.

Så trots bara 8 dagar och en himla massa tankemonster kvar så är jag grymt nöjd med min start :)

Annledningen till att detta inlägg skrivs klockan 04:45 på morgonen är att jag somnade igår när jag nattade min yngsta klockan 19:15 och sov hela natten så nu är jag utvilad och ska snart sätta igång ett pass crosstrainer och kettlebell. Älskar att ha dessa grejer hemma så jag kan köra när jag vill för 2 korta pass om dagen tror jag är min grej nu i början för träningen blir levande då och finns där hela tiden. Som igår när jag och min man lagade pizza, vid varje paus som när ena pizzan var i ugnen så körde vi små korta tävlingar om tex vem som längst kunde ha armarna utåt och cirkulera dom i snabba små cirklar, vi tävla i sit ups trots att min mage VÄRKER av träningsvärk sen andra små tävlingar oxå men hade jag inte haft att jag tränar både morgon och eftermiddag/kväll hade inte kroppen/huvudet haft den mindsettingen och fokus. Just nu känns det helt rätt och det är det viktiga. Man ska känna att man tagit rätt beslut för sig själv :)

1 kommentar:

  1. Jag blir verkligen glad när jag läser detta Ellinor! Du förtjänar en vardag utan matstress, jag tror på detta och på dig. Ha is i magen, träng bort diet-tankarna.

    Jag tränar också hemma sen vi fick en liten en i huset, funkar skitbra. Chinsstång i dörren, gummiband, TRX och pilatesboll. Ett komplett litet gym hemma, i kombination med barnvagns- och hundprommisar frungerar detta finfint. Nu kör vi, 2013 blir ett fantastiskt år.

    SvaraRadera