söndag 27 januari 2013

Morotsbröd frallor

Wow!!!! Vilka sjukt goda frallor!!! Detta är mitt första egna recept på morotsfrallor och jag är superduper STOLT!!! Här kommer receptet!!

Morotsfrallor 12st 7pp/st

50g jäst
1tsk salt
25g smält smör
4dl mjölk
2dl finrivna morötter
0.5dl honung
1msk rapsolja
5dl dinkelsikt
6dl vetemjöl
1 vispat ägg
0.5dl solroskärnor (valfritt)

Smält smöret i kastrullen och häll på mjölken och låt det värmas till 37 grader. Tänk på att om det blir för varmt så förstörs jäsningen så ta hellre för kallt än för varmt. Lägg salt och smula jästen i en plastbunke och låt jästen smälta av saltet. Häll över mjölken och häll i morötter, oljan och honung. Lägg i dinkelsikt och vetemjölet och knåda till smidig deg. Jag använde degkrokar i elvispen för har ännu ingen sån där fin köksmaskin. Lägg på en bakduk och låt jäsa i 60min.

Sätt på ugnen på 200 grader.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela upp i 12 lika bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Lägg över bakduk och låt jäsa 30min.

Skär skåror i brödet och pensla med ägg. Jag strödde på solroskärnor men du kan välja vad du vill för topping eller helt skippa det.

Grädda i 15min.

Ta ut och låt svalna på galler.

Yuuuumieee!!!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar