fredag 21 december 2012

Tankar....

Trots både viktväktande, kaloriräknande och cambridgande så har jag låtit det gått rätt bra förbi barnen. Både med vv och kcalräknande så sa jag tex att jag var med i olika undersökningar där man ville testa människokroppen. Jag nämnde aldrig att syftet var att gå ner i vikt och jag ha aldrig framför mina barn tryckt ner mig själv genom att säga saker som -Guuuud vad jag är fet! Så barnen har varit rätt utanför den världen MEN sen vi gick över till lchf så blev det ju hela familjen. Gluten och socker är inte bra för nån så varför skulle mina barn då äta det? Sen har lchf i media blivit en bantningsmetod och mina barn är så stora att dom läser löpsedlar. Sen är lchf en rätt all eller ingen diet. Man kan ju inte äta lchf mån-fre och sen inte lör-sön för att kroppen fungerar helt olika. Så det är inte alls som när man räknar kalorier och nån dag får i sig lite mer. När man äter kolhydrater efter att ha ätit stora mängder fett så binder kolhydraterna fettet. Det är rätt komplicerat för kroppen att gå av och på fettdrift.

Jag märker att detta on/off påverkar mina barns tankar och jag bestämde mig tidigt att inte låta detta felande ätbeteende jag har skulle gå över på mina barn och nu när dom läser "lchf för att gå ner i vikt" och sen äter vi det hemma så blir det väldigt tokigt. Blir även tokigt nu i juletider när barnen inte vill äta pepparkakor eller lussebullarna för våra är så äckliga och kompisarna har så goda...

Svårt att veta hur man ska göra och lätt att säga att med sunt förnuft kommer man långt.

Ekologiskt är nåt vi definitivt har landat i för att stanna i men sen tror jag faktiskt att vi mer och mer kommer at hamna någonstans mellan lchf och stenålderskost. Kanske mer paleo än lchf...definitivt naturlig kost men som jag tidigare varit inne på så blir det inga etiketter för jag märker att det börjar påverka barnen.

Kommer aldrig att gå tillbaka tillbaka socker/mjölbak flera gånger i veckan, chips på fredag och godis på lördag men på söndag är det vi som bakar pepparkakshus av ekologisk "vanlig" pepparkaksdeg!!

JAG måste ju ner i vikt men jag tror MIN nyckel är äta regelbundet och träna för att få igång kroppen som allt för länge levt med knasiga mattider och ett väldigt slappt liv så säkerligen så går jag runt i ett stand by läge.

Ni som har barn men behöver själva gå ner i vikt, hur gör ni???

1 kommentar:

  1. Jag och min man äter LCHF. Jag började för att gå ner i vikt (jag har fler kilon jag behöver gå ner) men mina barn vet inte om att det är därför. Min äldsta berättade jag för när jag började att jag började äta så för att det skulle hjälpa min mage att bli som vanligt igen efter graviditeten. Men jag har aldrig pratat "bantning" eller vikt eller tjock eller nåt sånt framför dom. De, eller iaf den äldsta, vet att vi inte äter socker och mjöl för att det inte är bra för kroppen och för att vi inte mår bra av det.

    De äter blandad kost. Ibland helt som vi, och ibland inte alls som vi. Men vi har alltid varit restriktiv på socker till barnen, så gällande själva sockret är det inte så annorlunda nu gentemot då.

    De får sitt godis på lördagar. De äter fikabröd på kalas. Hemma äter de oftast inte det. De kan få lite glass eller en pepparkaka om det är så att det känns okej. Så inget förbud mot något för deras del. Däremot pratar vi om vad som är nyttigt och vad kroppen mår bra av, och varför det inte är bra att äta socker.

    (de är 3 och 7 år)

    SvaraRadera