tisdag 26 juni 2012

Tydligare förklaring....

Står och gör egen musli och funderar på mitt senaste inlägg om att jag lämnar ettiketer. Det är ju så med text att det går att tolka på lika många sätt som personer som läser så jag ska förtydliga det lite om jag kan. När jag började äta lchf så åt majoriteten lchf pga hälsoskäl inte som bantningsmetod. Lchf var ett sätt att kontrollera vilkten UTAN metoder, räkna och väga MEN jag känner mer och mer att när jag numera säger att jag äter lchf så tror folk att det är en tillfällig period man äter så för att gå ner i vikt och blir bestörta när jag berättar att vi äter så hela familjen och att det är för all tid. Många vet inte vad lchf står för utan dom går bara på vad det heter Low Carb High Fat om det stämde att det bara var att skippa kolhydraterna och vräka på fett så skulle ju margarin vara ett ok men det är ju a big no no så det är såååå mycket mer i bokstäverna lchf än bara low carb high fat. Så jag kommer ju inte gå på en annan metod eller börja äta gluten och socker till vardags eller ens till vanlig helg utan det jag gör är mer att jag gör lchf till det normala. Det är den naturliga kosten och så äter jag. Det har blivit för brett för att kunna säga att man äter lchf och andra förstår vad det innebär.

Vi äter hela familjen naturlig kost. Skillnaden nu och innan detta beslut är att det finns inget svart/vitt dvs onn/off finns inget alltid eller aldrig men vi minskar rejält på sötningsmedel och ökar rejält på ekologisk, kravmärkt säsongbaserat. Men stevia och sukrin är ju naturliga sötningsmedel kan man tänka men nej det vita pudret vi köper i affären är väldigt långt ifrån den gröna stevia växten så pass långt att jag skulle vilja kalla stevia för sockrets margarin och det är inget jag vill äta mängder av.

Tittar jag på en råvara och undrar om det är nåt jag ska köpa så kommer inte frågan jag ställer mig att vara "är den lchf?" utan "är detta en bra råvara i sin naturliga form?"

Trots minimala förändringar egentligen så känner jag en sån glädje och frihet i att inte vara under en viss ettikett och allt känns lättare. Det bara kommer naturligt. Jag känner ingen panik för ikväll då min pappa fyller år och har beställt att han ska komma hem till oss och fira och att jag ska laga spagetti med köttfärssås och han ska köpa med sig bageritårta. Innan när vi uttalat åt lchf hade jag haft panik nu för jag skulle inte veta hur jag skulle göra med barnen, inte vilja göra pappa ledsen men inte vilja gå ur ramen för när jag gått ur är det svårt att gå tillbaka. Nu har vi ingen ram att gå ur eller i så det blir lättare. Nej jag kommer inte ta pasta till maten då jag inte mår bra av det och det är inte värt det och alla andra i familjen gör precis som dom vill men jag gissar på att det bara är min yngsta som kommer att göra det. Vi alla tar nog en bit tårta men jag gissar faktiskt på att alla tar en ganska liten bit och då inte för att man måste utan mer att en liten bit räcker ganska bra. Det sköna i detta är att trots att nog alla kommer att äta en bit av tårtan så kommer vi inte efteråt säga/tänka/känna att jag men imorgon äter vi bra igen...Vi gick aldrig ur ramen för ramen är bortsprängd.

Att göra egen musli är så himla lätt och gott!!! Rosta lite hackade nötter och frön. Lägg i lite kokos, kanel och vanilj. Smält sedan i kokosfett samt ha i honung. Häll i mandelmjöl och hasselnötsmjöl. Balnda ihop och låt svallna på en plåt. Sen kan man även hacka i lite mörk choklad om man vill göra en dessert av det och servera med kesella/yoghurt eller glass :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar