lördag 23 juni 2012

Naturlig kost

Som lchf-are så ska man äta så naturlig kost som möjligt.

Vad betyder det för dig?

Följer du det?

Det jag tänker på när jag tänker så naturlig kost som möjligt är ekologisk, kravmärkt, närproducerad mat som växer ur naturen eller kommer från djuren och är så lite behandlad som möjligt...

Äter jag så?

Nä, faktiskt inte så mycket som jag faktiskt skulle vilja. Men vad är det som gör att jag inte äter så då? Är det vanan? Snålheten?

Jag failar på nästan alla punkter oftast. Visst väljer jag sorundakorven för att den har hög kötthalt och produceras bara nån mil härifrån framför en Scan korv MEN jag äter och dricker rätt mycket sötningsmedel och känner mer och mer att jag vill ersätta det med honung, frukt och bär... Jag köper även kycklingfile och dansk fläskfile när det säljs ut billigt men hur naturligt och hollistiskt är det???
Man kanske kan ana i texten att jag varit inne och sneglat lite på paleokost (stenålderskost) som är i princip som lchf fast utan mejeri och med frukt med stor fokus på naturlig kost och naturlig rörelse.
Har ni nån erfarenhet av paleo?

Hur går det med min periodiska fasta och kosten överhuvudtaget just nu? Jo, det går alldeles inte alls jätte bra. Är inne i en nedåtsprial men känner att en vilja att ta sig ur börjar visa sig ;) När det sker blir det nog lite mer uppdateringar på bloggen. Som jag känner nu kommer nog naturlig kost få vara fokus...

5 kommentarer:

  1. Jeg forstår naturlig kost som at man som lchf'er undgår hel- og halvfabrikeret mad. Og det kommer jo helt af sig selv et langt stykke hen ad vejen, når man ikke spiser kornprodukter. Jeg vælger generelt råvarer af høj kvalitet: økologisk, kød fra dyr, der har været på græs eller danske varer.

    Mælkeprodukterne er jo lidt et diskussionspunkt her. Jeg tåler ikke mælkeprodukter så godt, så jeg holder dem helt ude i perioder og indfører lidt smør, ost og fløde i andre. Jeg har også snust lidt til Paleo, men jeg bliver ikke nær så mæt på Paleo, som jeg gør på LCHF. De store mængder protein mætter mig simpelthen ikke så meget som protein + godt med fedt. Og frugten gør mig ekstra sulten.

    Men grænserne mellem Paleo og LCHF kan jo være lidt flydende og er i det hele taget ofte et fortolkningsspørgsmål. Min kost i øjeblikket, er den fx LCHF uden mælk eller paleo uden frugt? Pyt med, hvad vi kalder det, bare det gør os mætte, tilfredse og glade dagen lang!

    Det blev en lang kommentar. Tak for en spændende blog :)

    Hej fra Jane

    SvaraRadera
  2. Jag försöker äta mat som är utan tillsatser och när jag kan och min plånbok tillåter köper jag ekologiskt och närproducerat...
    Jag äter mejerifritt sedan januari... vet inte om jag kan kalla det för Paleo-kost, då jag låter bli att äta för mycket bär... (triggar mitt sötsug), men mår betydligt bättre utan mejerier... Kolla på min blogg od vill ha inspiration på mjölkfria recept! Jag har etiketten LCHF-Mejerifritt där jag samlar alla recept utan grädde, cf och mjölk! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Naturlig mat för mig är mat som är närproducerat och efter säsong. Dvs jag vill äta grönsaker som kan odlas där jag bor utan växthus och massa gödsel/värmelampor som tex tomater odlade i norge på vinter/vår. Mat som innehåller så lite tillsatser som möjligt utan att det påverkar kvalitet och bakteriespridning (alltså tillsatser som är viktiga för säker mat).

    Så här hemma går det mest i kålrot/morot/potatis/ ja alla rotfrukter som kan odlas i massor i norden. Mjölk- och mejeriprodukter från glada kor och vilt eftersom min sambo jagar. VI köper kött från bonden (som råkar vara svärfar) och hamstrar bär/svamp på hösten.

    Nu äter ju inte jag LCHF men jag äter mat.

    SvaraRadera
  4. försök hålla dina nya vanor och ät bra mat regelbundet, öka på med gröna grönsaker och envisas så ska du se att energin blir bättre igen och var inte så sträng mot dig själv.. om man äter naturlig mat å mycket man kan och sen äter lite skit på det är inte hela världen, det är ju mycket bättre än att inte äta något naturligt alls.. kram!

    SvaraRadera
  5. Funderar oxå mkt på det där med naturlig kost....närproducerat/ekologiskt osv.....känns som att man får ta ett steg i taget och gå efter det som känns bäst just nu.
    onödigt o stressa upp sig ;) inte bra med stress heller för vikten!

    SvaraRadera