lördag 23 juni 2012

Inga mer ettiketter!

Jag har beslutat mig att rent menalt men oxå i hur jag pratar utåt sluta helt med att ge min kost en ettikett. Jag äter ju nu LCHF och jag kommer absolut fortsätta att äta lchf då det är en naturlig kost för våra kroppar men lchf är brett och jag kommer att göra det på mitt sätt och kommer inte att säga att jag äter lchf utan jag äter en naturlig kost. På detta sätt blir jag oxå av med on/off beteendet, dvs att vara på banan igen efter undantag då jag inte går efter en mall, en färdigt fack utan jag och hela familjen äter en balanserad naturlig kost med mina tankar kring det.
Det som oxå händer då är att jag kan inte gömma mig bakom lchf för att kunna äta "fel". Eftersom lchf är så pass brett som det är så är sukrin och stevia väldigt godkända för många inom lchf som sötning och har man då bakat med en sån naturlig sötning och det man bakat bara innehåller bra ingredienser så borde man väl kunna äta en muffins till frukost så länge den är lchf? Man anpassar "mallen" så att man kan fortsätta med sitt ätbeteende med gott samvete då man är inom ramarna. Sen vill jag inte sätta ettikett på det då det blir lite fel när man sätter lchf framför varje måltid som att det är nåt annorlunda från naturlig kost? En lchf omelett tex...på vilket sätt är det nån skillnad på en lchf omelett och bara en vanilj omelett? Jag har till och med hört dom som sagt att "ja, idag blev det en lchf frukost" och när man undrat vad det varit så har svaret varit "turkisk yoghurt med hallon" Ja, jag undrar vad skillnaden är på lchf yoghurt med hallon och bara vanlig yoghurt med hallon.

Sen kommer mitt "lchf" eller min naturliga kost definitivt bli mer liberal och vill man sätta ettikett på det definitivt mer paleo. Naturlig kost i fokus och en balans och harmoni. Man lever inte för att äta utan måste äta för att leva och då kan man lika gärna äta det mest ultimata för ens kropp så att man håller sig frisk, stark, lugn, energisk och kärleksfull. Maten kommer få mindre fokus av mig för att äta en naturlig kost faller sig naturligt men det jag måste kämpa med för att det verkligen ska bli av är träningen!!!!! Jag SKA hamna i ett beroendemönster till träningen!! Träningen ska bli min nya drog som källa till glädje, ork och egentid!! Den träning jag gillar mest är stationsträning där man jobbar med pulsen och gärna utomhus. Älskar kettlebellsträning som en del av stationsträningen och även gummiband men att springa upp och ner för ett trappsteg är inte fy skam det heller hi hi.

Så är man inne här och tittar för att man vill ha tips på lchf bakverk kan det bli lite glesare på den punkten och det kommer finnas med mycket mer bär, råris, frukt och honung än vad man kanske som läsare till denna blogg är van vid men oxå betydligt mindre sötningsmedel. Känns ju lite fel när man kan hälla i 2dl sukrin i ett bakverk till frukost men inte kunna ha svensk färskpotatis till sillen för att det inte passar mallen. Självklart så tolkar man mallen själv och väljer själv hur man vill göra men jag vill ur färdiga mallar och tänka naturlig kost.

Periodisk fasta då? Jag tror att periodisk fasta är en del av vårt naturliga sätt att leva och äta så det är någonting jag kommer att använda mig men inte just nu, kanske imorgon, kanske nästa vecka...
Min plan är att i dec/januari gå en kostrådgivarutbildning inom lchf/paleo och kommer fram till dess läsa på massor om näringslära vilket känns super spännande!

6 kommentarer:

  1. När jag vill "komma på banan" igen räknar jag points. Jag ser det som en mall och en mätstock för att veta hur mycket jag kan äta. Jag har svårt att "äta tills jag är mätt", då många lchf-rätter/bakverk är såååå goda. (eller hur? ;-)) Men självklart går light/kolhydrater/skräp bort, och det är ju det som är så bra. Man KAN äta den mat man mår bra av (lchf, paleo, gi...) trots att man håller koll på mängden genom att räkna lite.

    Jag har lärt mig hur jag fungerar, och sanningen ÄR att jag alltid faller tillbaka på mina kära points. Trots att jag äter lchf.

    Det är kanske så, Ellie, att du faktiskt behöver lite mått och "regler"? Precis som jag!

    SvaraRadera
  2. Det kan nog vara skönt att inte ha "regler". Huvudsaken man trivs med sin relation till maten och inte mår dåligt om man gör "snedsteg".

    SvaraRadera
  3. Låter som du har kommit fram till bra värderingar. Man ska inte behöva placera in sig i något fack, det kan lätt skapa regler som är jobbiga att följa och som man kanske i slutändan inte mår bra av. Och vad som är viktigt att komma ihåg är att det gäller att hitta det som fungerar bäst för en själv och det låter det ju verkligen som att du är på väg att göra.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg. Jag har lite samma känsla .. just "facket" LCHF passar inte mig till 100% fast jag älskar maten och tänket med det naturliga. Jag gör det på mitt sätt, då mår jag bäst!

    SvaraRadera
  5. Hej! Har precis hittat din blogg :) Vilket bra och tänkvärt inlägg! Själv äter jag också lchf. Jag upplever varje snedsteg som ett slags nederlag och känner att jag måste "skärpa mig" just för att jag gått utanför lchf-gränsen. Istället borde ju fokus ligga på -vad mår jag bra av att äta? Jag kanske t ex kan äta potatis ibland och ändå må bra. Så jag håller verkligen med dig, vettigt att skippa etiketterna!

    SvaraRadera
  6. Låter klokt :-)
    Jag tänker precis som du - och äter av hälsoskäl. Jag brukar ändå säga att jag äter "typ LCHF" för det fattar folk vad det är.

    SvaraRadera