fredag 20 april 2012

Planen klar

När man sätter upp mål och en plan om hur man ska antingen gå ner i vikt, börja träna eller ja alla mål man vill sätta upp i livet så måste man vara realistik och man måste gå utifrån sina egna förutsättningar och inte gå efter någon annans mall. Eller ja, så måste jag göra iallafall,...tror jag ;)

Detta vet jag om mig själv
-Ett tidssatt viktmål skapar prestationsångest och en negativ klang på hela resan som egentligen ska vara rolig.
-Förbud skapar fokus just på dessa saker
-Jämföra med andras prestationer ger mig negativ energi
-Dela min resa med andra puschar mig mera och utmanar mig
-I träningen måste jag gå ur min bekvämlighetszon
-Matlista och planering är ett måste

Så hur bör jag göra? Om man tänker på vad jag tar med mig från alla tidigare viktminskningsperioder så tar jag med mig vad som ger mig positiv energi och vad som ger mig negativ energi. Idag har jag verkligen funderat på hur jag ska lägga upp min plan för att ge mig bästa förutsättningarna för att lyckas!

Maten
LCHF är där jag är hemma men lchf är brett och för att jag ska kunna minska i vikt måste jag hålla mig till strikt lchf. För mig innebär det bara mat och begränsat med mejeri och nötter. Sånt som jag inte kommer äta till vardags men kommer finnas med i min belöning är
-mörk choklad
-lchf desserter
-bär
-lightläsk
-vin
Jag kommer inte ha några "regler" kring hur ofta eller sällan jag ska äta utan äta när jag är hungrig men då bara ur strikt lchf. Jag kommer att redovisa dagligen min mat under dagen :)

Dryck
Vatten, mineralvatten, kaffe och te. Kommer under denna period helt utesluta sötningsmedel så ingen lightläsk förutom vid belöningstillfälle. Målsättning är att iallafall dricka minst 2-3liter vatten om dagen.

Mål och belöning
Jag vet att man säger att man inte ska belöna sig själv med mat utan mer hålla sig till upplevelser eller matriela saker men nu utgår jag ifrån mig och mina förutsättningar. Jag vet ju att jag inte ska ha ett tidsbegränsat viktmål men vikten är lättast att mäta. Mitt slutmål vet jag inte ännu för jag kommer ej tidsbegränsa denna viktminskningsfas utan den kommer att vara dag för dag. Mina delmål kommer att vara -3kg. Jag kommer att väga mig varje fredagsmorgon. Vill inte skriva mina viktsiffror här men kommer att redovisa viktresultatet iallafall ;) Vid varje -3kg så får jag ha fredagsmys med något av det på listan under maten. Dvs lchf desserter, mörk choklad, vin, bär, nötter...
På min 5:e belöning dvs på -15kg så ska jag ge mig själv ett spa besök!

Träning
Målsättningen är att ligga på minst 30min rörelse per dag och då kan det vara allt från power walks, tuff intervallträning till Zumba. Helst hög puls träning men i nuläget tar jag allt jag kan ge :)
Kommer att dagligen tillsammans med matlistan redovisa min träning.

Jag startar idag!! Så ikväll kommer mat och träningsredovisning ;)

6 kommentarer:

  1. Lycka till, kör hårt! Jag hejjar på :)

    SvaraRadera
  2. Det fixar du! Lycka till! :)
    Ha en fin fredagskväll! :)
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Mkt bra förklarat !!
    Det kommer säkert gå bra.

    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hoppas det!! Tack fina!

      Kram

      Radera