söndag 22 april 2012

Godis

Hur ska man då göra med sina barn när det kommer till godis??? Det väljer man såklart helt själv. Jag vet att Katrin Zytomierska mutade med iPad om Nova som är hennes bonusbarn inte åt godis. Jag vet andra som äter lchf själva men barnen äter som "vanligt". Vi har försökt lite olika som att tex helt utesluta och istället köra med lchf desserter och annat plock men påsk, hallowen, släktingar som kommer med godis är en vardag och då krockar det. Jag vill ju inte att barnen ska känna att jag berövar dom på något och sen när dom är vuxna bara vräker dom i sig godis. Vill ju inte köra med förbud som leder till frossa men vill inte heller tillåta frossa för att vara rädd för att ge förbud,..krångligt? Ja!! Innan vi åkte till Gran Canaria var det påsk, jag mutade min yngsta att inte gå påskkärring men påskägg fyllda med godis fick dom av mormor, morfar och farmor. Dom gick med på att inte äta innan resan och att vi sen skulle bestämma hur vi ska göra kring det här med godis...Nu har vi faktiskt kommit på nåt som jag tror kan vara vår lösning!!! En lösning som gör det möjligt för mormor att få ge barnen deras favvogodis, en lösning som gör att min yngsta kan gå bus eller godis rundan på hallowen och påskkärring på påsk :) Hur ska vi göra?? Vi bestämde oss på resan och igår var första dagen och jag kan säga att jag gillar idéen mer och mer!! Vi samlar allt godis vi har (nu blev det godisäggen) men allt godis som kommer in genom dörren läggs i vår "godisaffär". Det är en lördagsgodisaffär som alltså bara är öppen på lördagar. Då får barnen välja ut vilka godisar dom vill ha (i lagom mängd). Så vi kör alltså på det redan befästa fenomet lördagsgodis he he Det som är skillnaden är att vi sparar allt godis som kommer in under året och äter det då bara på lördagar. Blir ingen påskfrossa eller så. På bilden nedan ser du "affären" samt vad min yngsta och hennes kusin valde och det var en mängd dom var helt nöjda med och njöt av :) Tycker detta är en skitsmart ide och hoppas innerligt att vi kan fortsätta och att det inte blir så att jag blir för frestad men jag tror det faktiskt funkar. Jag ser det ju som deras godis :)

1 kommentar:

  1. Jag tycker detta är en superfin ide Ellinor! Det gör ju som du säger att man undviker frosseriet men ändå kan ta emot godis av släktingar och vänner som tyvärr tar det som en förolämpning om man inte trycker i sina barn det som dom kommer med.

    SvaraRadera