söndag 18 mars 2012

LCHF Musli frukost

Idag gjorde jag vaniljyoghurt och crunchmusli från Anna Halléns nya kokobok LCHF för familjen

Jag ändrade bara små detaljer i muslin som i att ha i choklad och vanilj och byta ut paranötter till hasselnötter. Så här gjorde jag.

Vaniljyoghurt 1liter

6dl turkisk yoghurt
4dl grädde
2tsk vaniljpulver

Vispa ihop allt i stor skål och häll sedan upp i flaska. Verkligen suuupergott!!!

Crunchmüsli ca 8dl

3dl grovt hackade hasselnötter (jag hackade i matberedare)
1dl pumpakärnor
3msk sesamfrön
3msk kokosflingor
0.5dl kokosfett (jag hade utan kokossmak)
3dl mandelmjöl
1msk kanel
1tsk vaniljpulver
liiite salt
3msk honung
40g hackad mörk choklad

Rosta hasselnötter, pumpakärnor, sesamfrön och kokosflingor i stekpanna på medelvärme tills kokosen börjar få lite färg. Rör om så att det inte bränns. Häll upp blandningen på fat och torka ur pannan. Ställ sedan tillbaka pannan på medelvärme och häll i kokosfettet och låt smälta. Häll sedan i nötblandningen och mandelmjöl samt kanel, vaniljpulver, salt och honung. Rör om så allt blandas och "crunchas" i ett par minuter. Häll upp på bakplåtspapper och låt svalna innan du lägger i den hackade chokladen och sedan lägger i burk.



2 kommentarer:

  1. Jag gjorde om receptet till den här müslin lite och fy vad god den blev! :)
    Tack för tipset! Länkade även till din blogg. Tycker den är braaaaaaa :)

    SvaraRadera
  2. Har än så länge bara testat själva yoghurten men shit så god den var =).

    SvaraRadera