fredag 2 mars 2012

LCHF Kärleksmums kokosrutor

Detta var min favoritfika innan lchf och nu har jag mixtrat ihop ett toppenrecept på det. Varsegooo :)

Kokosrutor 15bitar

Chokladbotten
3ägg
1dl sukrin mellis
0.5krm stevia eller 1tsk flytande hermasetas
1.5 dl mandelmjöl
2msk kokosmjöl
2tsk bakpulver
1krm vaniljpulver
4msk kakao
1dl grädde
75g smält smör

Glasyr
100g mörk choklad minst 70%
1dl vispgrädde

Topping
1dl Kokosflingor

Sätt på ugnen på 175grader. Lägg bakplåtspapper i en form på 20*30cm. Vispa ihop ägg och sötning. Lägg sedan i mandelmjöl, kokosmjöl, bakpulver, kakao, vanilj och rör om. Vispa sedan ner grädde och smält smör. Häll ner smeten i formen och grädda i 18min. Under tiden kan du göra glasyren. Värm upp 1dl grädde i katrull och lägg i chokladen och låt smälta. När chokladen är helt smält så ställer du undan glasyren och väntar på kakan. När kakan är klar häller du över glasyren, strör över kokosflingorma och låt svalna. Jag fick tummen upp av två av mina tuffaste kritiker :)

Njut!!

13 kommentarer:

  1. ååå detta måste provas, jag har provat baka massor av olika grejer enligt lchf men tycker verkligen inte något blir bra, man blir så besviken! håller tummarna för detta :D

    SvaraRadera
  2. Känns dock som receptet inte är komplett, varken kakao, grädde, smör i kakan trots du skrivit det i beskrivningen :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååhhh tack snälla!!! Fixat nu :)

      Radera
  3. Hur är konsistensen jämfört med originalet? Ser iaf ut som att det är väldigt likt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt väldigt likt!!!!! Ha i lite hackad choklad i chokladsmeten oxå och du får nog identiska med Laila bakars kokosrutor :) Kraaaam

      Lycka till och hoppas att du oxå gillar :)

      Radera
  4. Vad smaskigt det ser ut! Måste prova baka nån gång! :)
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att baka en halv sats av något och se hur du reagerar på att äta det. Märker du att du påminns av sockerberoendet så släng det du bakat och fokusera på mat istället är mitt tips :)

      Kram

      Radera
  5. Tack för snabb ändring, just inköpt stevia och kokosmjöl :) Ska bakas ikväll så återkommer då med betyg :D Roligt att prova stevia för suktin har jag bara blivit besviken på.

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en balansgång... För mycket stevia ger en typ lakrissmak och för mycket sukrin ger en isig smak men tillsammans blir det sött :)

      Lycka till med bakandet!!!

      Kram

      Radera
  6. Åh... det där såg ju jättesmarrigt ut. :-)
    Sparar receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa-aaa sååå goda :) Jag är glad att jag mätte upp och skrev ner för det är inte normen att jag gör det he he

      Kram

      Radera
  7. Ser jätte gott ut! Har alla ingredienser hemma förutom sukrin mellis, har bara vanligt sukrin. Tror du det funkar?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara,
      Du kan absolut prova sukrin strö, skillnaden är att mellis är lättare att balansera bort det isiga nästan druvsockersmaken. Så jag skulle nog kanske minska mängden till 3/4dl sukrin...

      Lycka till!!

      Kram

      Radera