torsdag 23 februari 2012

LCHF Smörgåstårta

Såååå gott!!!!!

Jag är såååå glad över detta tårtbotten/formfranske helt fantastiska vetebrödsrecept utan vete ;)

Idag blev det smörgåstårta eller landgång?!? Osäker på skillnaderna... Här kommer receptet och jag kan lova att detta definitivt är en bjudrätt!!! MUUUUMS!!!!

Smörgåstårta

Brödet
1dl mandelmjöl
0.5dl bakepro
0.5dl kokosmjöl
1.5tsk fiberhusk
2tsk bakpulver
Salt efter smak
3vispade ägg
60g cream cheese
1dl cream fraîche
Sätt på ugnen på 175grader. Blanda alla torra ingredienserna i en skål. Ta sedan dem vispade äggen och vispa ihop med cream cheese och cream fraiche. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper i måtten ca 25*35cm och grädda i 10minuter. När den svalnat skär du brödet i fyra lika stora bitar.

Lägg upp första brödet på ett fat och börja med fyllningarna.

Fyllning 1
100g varmrökt lax
0.5dl majonäs

Mosa ihop med gaffel till en röra och lägg över första brödet. Lägg över nästa bröd och börja med fyllning2.

Fyllning 2
1dl skalade räkor
0.5 liten röd lök
0.5dl fraiche
1msk mayo
grovmalen svartpeppar

Mixa ingredienserna till en lös röra och häll över tårtan. Lägg sedan på bröd 3 och börja med sista fyllningen.

Fyllning 3
2ägg
0.5dl mayo

Mosa med gaffel till ett äggmos och lägg över på tårtan.

Lägg sedan på sista brödet och dekorera som du vill. Jag blandade 3/4dl mayo med 1,5dl cream fraiche och smetade över hela tårtan och dekorera sen med räkor och gurka.

Smaaarrigt värre!!!

12 kommentarer:

  1. Mums! Jag har planer på att göra någon typ av smörgåstårta när jag fyller år.
    Angående smörgåstårta och landgång tror jag skillnaden är att det du gjort är smörgåstårta, men om man gör portionsbitar (ofta på ett avlångt bröd) så heter det landgång. Men jag kan ha fel. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa men då måååste du prova detta bröd som smörgåstårtebröd. Verkligen ett tooooppenbröd!!! Gav min mamma en bit som inte ens äter lchf och hon märkte ingen skillnad och sa bara att ååååhhhhh vilken god smörgåstårta hi hi :)

      Kram

      P.s När fyller du år?

      Radera
  2. Ser verkligen gott ut!

    Här är ett recept på en smörgåstårta som jag gjorde för ganska precis två år sedan.
    http://hovdamen.blogspot.com/2010/02/smorgastarta-pa-mitt-satt.html

    Jag gjorde precis som du, bjöd min mamma. Hon trodde det var en vanlig s-tårta.

    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wooooow vilken fin tårta du hade gjort!!!!! Kanske att jag härmar din dekoration nästa gång ;)

      Kram

      Radera
  3. Oh, det ser så gott ut! Måste absolut prova till något festtillfälle! :)
    Tack för en fin blogg och inspiration!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!! :) Om du provar får du gärna berätta vad du tyckte.

      Kram

      Radera
  4. Detta ser ju kanongott ut!!! Går det byta ut Bakepro mot annat tro??
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Ja det är suuupergott :) Om du vill byta ut bakepro så skulle jag prova att lägga till 1tsk bakpulver samt 2msk mandelmjöl....men jag gissar ;)

      Lycka till!!

      Kram

      Radera
  5. Jag älskar smörgåstårta och brukar alltid göra det när jag fyller år. Nu har jag testat göra en med ditt bröd, kanongott! Till och med maken som brukar vara lite skeptisk till mina lchfbröd åt med god aptit och tyckte att det smaklade precis som vanligt. Jag gjorde annan fyllning. Nu har jag en plåt bröd i ugnen som jag ska skära upp till thekakor och äta till frukost! Nu ska jag bara testa brödet som tårtbotten med sötning också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du gilla :)

      Kram

      Radera
  6. Tack för bra tips! jag älskar också smörgåstårtor, och mitt första jobba var i en smörgåsbutik:)

    SvaraRadera
  7. I dag var det andra gången jag använde detta brödrecept! Tusen tack, det är så lätt bakat! På 1 timme hade jag bakat brödet och gjort egna fyllningar och lagt ihop tårtan! Tack igen=))

    SvaraRadera