torsdag 23 februari 2012

Semlor igen he he

Jag har sett en del som fått sin semledeg lös och det är så synd för dessa är så goda så jag provade idag igen för att se om jag råkat skriva fel någonstans men jag hade inte missat nåt. Fick även denna gång att varje semla blir ca 43g deg då den totalt väger ca 430g. Det som kan ställa till det är om man har väldigt stora ägg då kan man öka fiberhusken till 3-3,5msk istället. Man kan även tänka på att ha blöta händer när man rullar då får man finare yta och det är lättare att rulla.

Så nu har jag 10 semlebullar här hemma he he men dom åker nog in i frysen ;)

8 kommentarer:

  1. hej hej..
    hittade ditt recept hos 56kilo och provade det igår..
    jag gjorde till punkt och pricka pch men fick degen på tok för lös.. jag gick igenom receptet och mina mått om och om igen men den vart för lös..

    men jag hade i lite mera mandelmjöl och fiberhusk så jag kunde göra bullar tillslut iaf och god som bara den blev dom ..:)
    TaCK för receptet.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du fick till det till slut :)

      Jag ska fira prinsessans födelse idag med en semla hi hi

      Kram

      Radera
  2. Hej! Min deg blev också lös, det gick inte att rulla bullar utan jag klickade ut degen med skedar istället. Bullarna blev inte helt släta men mycket goda :)) Skulle gissa att mina ägg var rätt så stora och degen därför blev lös! Ska testa fler gånger tills jag får degen fin så den går att rulla:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh vad synd men bra det blev gott :) :) :) Ja prova att öka fiber husken till 3.5msk och låt degen stå 15 min innan du provar rulla och rulla med blöta händer ;)

      Booorde funka!!! Lycka till!!!

      Kram

      Radera
  3. Har precis hittat hit :) Superbra blogg!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla och välkommen hit!!!

      Kram

      Radera
  4. Jag gjorde dessa idag! VAD GODA DE BLEV!!!! = )
    Tyckte degen var lite lös men jag "rullade" degen mellan 2 skedar så det gick jättebra!
    Jag tänkte blogga om dessa imorgon och har länkat till dig, hoppas det är OK med dig!?
    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gilla!! Självklart får du blogga om det, det är bara kul :)

      Kram

      Radera