onsdag 22 februari 2012

LCHF Tårtbotten Prinsesstårta

Idag experimenterade jag fram ett tårtbottenrecept!!!!!


Tårtbotten
1dl mandelmjöl
0,5dl kokosmjöl
0,5dl bake pro
1,5 tsk fiberhusk
2tsk bakpulver
3msk sukrin melis
1/2krm stevia
3 vispade ägg
60g cream cheese
1dl cream fraiche

Jag använde ett form med 19cm diameter.
Sätt ugnen på 175grader. Blanda dem torra ingredienserna i en skål. Ta sedan dem vispade äggen och vispa ihop med cream cheese och cream fraiche. Häll sedan i äggsemeten med dem torra ingredienserna och rör om till en smet. Lägg bakplåtspapper i en liten form med avtagbara kanter och häll i smeten. Grädda i ca 20min. Låt svalna och skär sedan upp den till två tårtbottnar.



 Annika Rogneby har ett bra marsipanrecept.

Annikas marsipan
4dl mandelmjöl
1dl sukrin melis
2msk vatten

Knåda ihop och baka ut på samma sätt som mig med två plastfolie. Annika tipsar om att man inte ska låta marsipanen torka för då spricker den direkt ;) Tack söta du för tips!!!!


Fyll tårtan och dekorera med vad du vill och njut!!



Denna tårta blev en riktig hit här hemma!!!!!!!!

10 kommentarer:

  1. Perfekt! :-)
    Jag har länge funderat på hur man skulle kunna göra något marsipanliknande.
    Tusen tack! Ditt recept ska jag kolla närmare på. Ska bli intresant att prova. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi Ja Erika, jag hade krånglat till det ordentligt ;) Annika kom med mycket lättare recept. Har lagt in det i receptet.

      Tack Erika för att du så ofta lämnar avtryck!

      Kram

      Radera
  2. Vilken vacker tårta du komponerat ihop! Superfint
    Tack för de fina orden - det värmer :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du som ska ha tack!!!!! :)

      Radera
  3. Tack! Ska bli spännande! / Anette

    SvaraRadera
  4. Jag bakade denna tårta idag lagom till den lilla prinsessans födelse och den var SUPERGOD! Tyckte även våra icke LCHF-ätande gäster. Jag använde din botten, Annikas marsipan som blev ruggigt bra och en vaniljkräm från matdagboken. Jag skippade sylt och mosade halon och blåbär istället. Verkligen en HIT. Tack för receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade!! Ja, jag provade oxå Annikas recept idag och jag ska plocka bort mitt he he, hennes var myyycket bättre :)

      Kram

      Radera
  5. jag undrar om man kan använda sötströ istället för sukrin? vad blir måtten isf?

    SvaraRadera
  6. Sötströ är väl i princip samma? Jag skulle lägga till nån droppe bittermandelolja i marsipanen, och en liten sked agavesirap för att den inte skall torka så lätt (tänker marsipangodis).

    SvaraRadera