torsdag 16 februari 2012

LCHF Citronmarängpaj

Detta är första gången jag bakar en citronmarängpaj för jag har inte ens bakat en sockervariant av den tidigare. Jag känner att dem flesta lchf desserter är antingen fulla med choklad eller grädde och kände att jag ville hitta något annat och tro mig denna är något annat!! Sååå god!!! Syrlig och söt och botten är perfekt till den krämiga fyllningen. Jag brukar tycka si så sär om kokosmjöl men här passar det perfekt!! Tjejen som gjort orginal receptet heter Alice och ni hittar det HÄR Jag följde det nästan till punkt och pricka. Så här gjorde jag.

Citronmarängpaj

Pajskal
1,5dl kokosnötsmjöl
1,5dl mandelmjöl
125g smör
4msk vatten
1 äggula (spara vita till marängen)
2msk sukrinmellis
Knivsudd stevia

Citronkräm
125g smör
1liten pressad citron
1 pressad lime
1,5dl sukrinmellis
0,5krm stevia
3 äggulor (spara vita till maräng)
1 krm vaniljpulver
0,5dl grädde

Maräng
4 äggvitor
1dl sukrinmellis

Sätt ugnen på 175grader. Blanda ihop alla ingredienserna till pajskalet och knåda ut i pajform. Förgrädda i 10min, ta sedan ut och sänk ugnen till 125grader.
Lägg i alla ingredienserna till krämen i en kastrull och låt koka upp. Vispa ordentligt hela tiden och låt tjockna något. Jag lät det koka ca 5min och vispade hela tiden. Häll krämen i pajformen.
Vispa äggvitorna till marängen hårda och lägg sedan ner sukrinet och vispa den len och fin. Häll över marrängen på pajen och grädda längst ner i ugnen på ca 25-30min. Håll koll på färgen.
Låt svalna något så marängen kan stelna oxå.

NJUT!!!!!


4 kommentarer:

  1. Åhh, detta var en favorit innan LCHF. Hade omedvetet tänkt bort den, men den kan säkert funka!

    SvaraRadera
  2. Haha, så roligt att hitta mitt recept i din blogg :) Har precis hittat din blogg och har redan lagt dig i favoriterna.
    På återseende ;)

    SvaraRadera
  3. Fick tips om din blogg idag, och det känns som om det här med LCHF kan bli en riktigt trevlig förändring i mitt liv :) Tack!

    SvaraRadera
  4. den ser smaskens ut! jag undrar bara om man kan använda sötströ istället för sukrin? och vad blir måtten isf?

    SvaraRadera