söndag 26 februari 2012

Matlista

Att göra en lista på vad man har hemma i kyl och frys och sen göra en matlista på det är det bästa du kan göra för din plånbok ;) Så här ser vår matlista ut denna vecka och allt som kommer att behövas har vi hemma.

Söndag: Kycklingfilé grillad i ugn med grillkrydda
Måndag: Goda laxen
Tisdag: Pizza
Onsdag: Som goda laxen men med kyckling
Torsdag: Pannbiff med lök
Fredag: Chicken Nuggets
Lördag: Grillad fläskfilé
Söndag: Lasagne med lchf pastan

Hoppas att ni får en underbar söndag och om ni gör en matlista så dela gärna med er :)

Vi använder oftast matlista här hemma och inte bara för ekonomin eller att slippa bestämma sig varje dag om vad man ska äta utan den största annledningen är att barnen tar maten mycket bättre då. Då vet dom vad vi ska äta och dom behöver inte fråga mig utan bara läsa på kylskåpet så man slipper det här "Mamma vad ska vi äta idag?" och jag svarar med något som får reaktionen " men åhhhh måste vi äta det idag". med en matlista tas maten emot mycket bättre och ibland sätter barnen till och med igång att lagar maten då dom vet vad det ska bli :) Kan tillägga att mina barn är två tjejer på 7 och 13år.

6 kommentarer:

  1. Jag brukar också göra matlista till veckan... men jag lagar all mat på söndagar... eftersom jag jobbar oftast till 18-19 på kvällen så orkar jag inte laga mat när jag kommer hem... därför är det smidigt att bestämma alla maträtter till veckan och ha allt lagat i kylen eller frysen... jag har också lagt ut veckans mat på bloggen och länkat recept... sedan orkade inte göra det varje söndag... men kanske ska göra det igen (efter din inspiration) Gå gärna in på min blogg, jag har också många lchf-recept!
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta mig till din blogg genast :)

      Kram

      Radera
  2. Jag gör också veckolista och handlar en gång i veckan. Det blir inga extrasaker inköpta som det lätt blev tidigare när vi handlade oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sen är det så skönt att ha hela kvällen efter jobbet att vara hemma istället för att vara på affären :)

      Toppen!!!

      Radera
  3. Smart ide! Bara scanna av kyl och frys och sen laga mat efter det. Perfekt när man inte har en massa pengar att röra sig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ofta har man mer mat än vad man tror i frysen he he ;)

      Kram

      Radera