måndag 27 februari 2012

Dammsugare

Dessa godbitar ha finaste Annika Rogneby skapat receptet till och dom är såååååå goda!!!!Alltså Annika är gryyyym på baka och jag bara mååste köpa hennes nya bok SNART!!!!!!

Jag följde receptet till punkt och pricka förutom arraksarom i smeten och grön karamellfärg i marsipanen ;)

Dammsugare 6normalstora eller 12st mini

Chokladsmet
60 g smör
0.5 dl Sukrin melis
1/4 krm stevia eller 0.5tsk flytande hermasetas
1.5 msk kakao
1 krm vaniljpulver
1.5 dl mandelmjöl
1.5 msk kokosnötsmjöl
Några droppar arraksarom

Mandelmassa
2 dl mandelmjöl
0.5 dl sukrinmelis
1/4krm stevia eller 0.5tsk flytande hermasetas
1 msk vatten (lite mindre om du har flytande hermasetas och karamellfärg)
Några droppar grön karamelfärg

ca 40 g mörk choklad med hög kakaohalt

Knåda ihop ingredienserna till chokladsmeten och forma till en avlång rulle och lägg i plastfolie. Förvara i kyl medans du gör mandelsmassan. Knåda ihop ingredienserna till mandelmassan och lägg ut på ett ark plastfolie. Lägg över ett till ark plastfolie och kavla sedan ut. Tänk på att marsipanen ska ha en avlång form då du sedan ska lägga på chokladrullen och rulla in den i marsipanen. När du gjort detta så skär du upp dammsugarrullen i antingen 6st stora eller 12 mindre bitar och ställ in i frys ett tag. Smält sedan choklad och doppa sedan ändarna av dammsugarn i choklad och ställ in i kylen. När chokladen stelnad är det bara att njuuuuuuta!!!!!

Muuums!!!

6 kommentarer:

  1. Mm ser jättegoda ut! Jag tyckte mandelmassa-smeten till semlorna var så god så jag hade just den tanken att bara göra "kulor" och doppa i mörk choklad!!! : P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi Maria, jag har haft nästan samma tanke ;) Jag vill göra mozartkulor med nougatkula i mitten sen mandelmassa över och sen doppa i choklad he he :)

      Muuuums!!!!!!!

      Radera
  2. Funderar också på att köpa hennes bok... verkar jättefina recept... är lite dock orolig på hur jag ska reagera på sötningen... är sockerberoende i grund och botten... men håller det i ballansen med lågkolhydratkost...
    och mozartkulor låter spännande... har alltid varit svag för de riktiga/söta mozartkulor... ;)
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jättefin blogg du har!!! Sen är jag såå avis på dig att du har en sån där fin facebook sida till bloggen som jag vill ha ;)

      Är du i botten sockerberoende så kan det vara en risk att baka lchf men om du vill prova så starta alltid med att halvera sötning minst.

      Kram

      Radera
  3. oooh.....ser ljuvligt ut! *sockermonstret kikar fram bakom axeln*
    undra om jag verkligen ska.......hm inte just nu ivf ;)
    men fina ser dom ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina!
      Receptet finns kvar även sen när det är dags för nått gotti ;)

      Kram

      Radera