tisdag 21 februari 2012

LCHF Semlor Minisemlor

Jag är sååå stolt!!! Detta blev dem godaste semlor jag faktiskt någonsin ätit!!!! Vill ni ha en semla idag så prova detta recept, ni kommer inte att ångra er!!!!

Minisemlor 10st
4ägg Storlek  S/M (En del har fåt för lös deg med stora ägg)
4msk sukrin mellis (går att utesluta om du ej använder sötning)
0,5krm stevia eller 0,5tsk flytande hermasetas (går att utesluta om du ej använder sötning)
1dl grädde (kan nog med fördel bytas ut mot grekisk yoghurt)
2msk kokosmjöl
2dl mandelmjöl
2.5msk Fiberhusk
2tsk bakpulver
1.5tsk kardemumma

Sätt på ugnen på 175grader. Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör om till en deg. Låt stå ca 5min och sen rullar du till 10st bollar och lägger på plåt med bakplåtspapper. Mina vägde 43g/st . Det kan underlätta att rulla dom med blöta händer samt så får man en finare yta :)
Grädda i 18min och ta sedan ut dom och låt svalna helt.

Mandelmassefyllning (använder du inte sötning blir det nog bäst att bara ha bulle med grädde)
Rejält med inkråm
6msk grädde
2dl mandelmjöl
3msk sukrin mellis
1/4krm stevia eller 0,5tsk flytande hermasetas

Topping
Vispad grädde

Mina barn älskar mandelmassefyllningen så i våra semlor är det myyyycket av den hi hi. Skär av lock på semlorna och gröp ur rejält med inkråm. Blanda sen ihop fyllningen och lägg i semlebullen. Spritsa på vispad grädde och lägg på locket. Sen kan du sila sukrin mellis över semlorna.

Muuuuuums!!!!!!

13 kommentarer:

  1. Du är ett geni och fick precis en ny följare. Kommer att följa dina recept! Stor kram Nora!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi Ååhh man tackar :) Men geni vet jag inte riktigt om jag är ;)

      Kram

      Radera
  2. Superfina semlor, grattis till ett så fint recept!

    SvaraRadera
  3. Ser jättefina ut, ska baka dem idag!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det smakade bra :)

      Kram

      Radera
  4. "Degen" blev väldigt kladdig och därför svår att forma till bollar.Gjorde exakt efter receptet men det fungerade inte. Något måste ha glömts bort i receptet. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Åhh vad synd och vad konstigt? Vet flera som gjort efter detta recept och inte stött på att det inte går att forma? Väntade du ca 5min så fiberhusken kunde "sätta sig"?
      jag hade ganska stora ägg när jag gjorde dessa också annars kan äggen vara en sån sak som gör att recept ibland blir lite knas..?? Tyvärr vet jag inte vad det kan vara som gjorde att det blev löst?

      Kram

      Radera
  5. Hej. Jag använde även stora ägg,använder nästan bara stora ägg. Jag väntade även 5 minuter på att fiberhusken skulle sätta sig. Men ska det vara så mycket som 1 dl grädde?
    Det är väl bara att prova igen och hoppas på bättre tur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Nu har jag provat degen igen för jag blev lite nervös ;)Men jag fick till det som förra gången med formen och även denna gång skulle jag ta 43g deg till varje semla då degen vägde totalt runt 430g. Det som kan underlätta och ska skriva in det i texten är att ha blöta händer när du rullar dom. Har du väldigt stora ägg så prova att lägga till 1msk extra fiber husk ;)

      Hoppas du får till det...

      Kram

      Radera
  6. Tack för receptet, jag har inte ätit semlor på 8 år jag har problem med gluten, så det var en fröjd att äta dessa helt underbara semlor. Jag gjorde 6 st av satsen det var precis att man orkade äta en väldigt mättande. Jag använde 2 droppar bittemandelolja i mandelmassefyllningen det blev gott.

    /Lena

    SvaraRadera