onsdag 22 februari 2012

LCHF Formfranska

Jag tänkte att tårtbottnereceptet är nog perfekt som smörgåstårtebröd så det ska jag nog prova imorgon men då väcktes oxå tanken att det borde passa som formfranska,...och det gjorde det :) Bytte ut sötning mot lite salt.

Formfranska
1dl mandelmjöl
0.5dl bakepro
0.5dl kokosmjöl
1.5tsk fiberhusk
2tsk bakpulver
Salt efter smak
3vispade ägg
60g cream cheese
1dl cream fraîche

Sätt på ugnen på 175 grader. Lägg alla torra ingredienser i en burk. Blanda ägg, cream cheese och fraîche i en annan och vispa ihop ordentligt. Häll sedan ner äggsmeten i mjölbunken och rör om till en smet. Använd bakplåtspapper i en mindre brödform och häll i smeten. Grädda i 20-25min. Blev lite scones smak så nästa gång kanske jag gör brödet i muffinsform.

Njuuuuuut!!

10 kommentarer:

  1. Supergod! Tack . Mums/ Niclad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det gott :) Mumsiiiii mums!!

      Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det har inte så mycket smak utan väldigt likt formfranska ;) Annat bröd kan lätt smaka kokos, mandel eller ägg. Man kan lätt krydda detta om man vill ha lite smak med tex brödkryddor, solroskärnor m.m....

      Kram

      Radera
  3. Tack snälla! Imorgon blir det räkmackor..det va längesedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv :) Ja räkmackor är sååå gott!!!!

      Kram

      Radera
  4. Jättegott bröd, det godaste ljusa lchf-bröd jag testat hittills! Jag är inte så förtjust i smaken på kokosmjölet om det blir för mycket så det här var jättebra! Jag hade tänkt experimentera fram ett liknande recept själv men nu slipper jag ju det. Trevligt med ett bröd som inte innehåller 10-12 ägg också. Dubbel sats av smeten borde bli ett fint bröd i en vanlig brödform. Kul att hitta din blogg, hit återkommer jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhhh vad glad jag blir!!!! Kul att du gillade brödet!!! Tror absolut att man kan dubbla satsen :) Tack snälla för fina ord!

      Kram

      Radera
  5. Men gud va bra de här brödet blev! :) Smakar som sagt som vanligt ljust bröd. Det är verkligen det bästa Lchf brödet jag smakat, tusen tack för receptet! :)

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Ja, det här brödet är verkligen jättegott! Det godaste lchf- brödet jag testat hittills.

    Jag brukar använda pofiber istället för bakepro. Jag tycker brödet smakar som en blandning av scones och potatisbröd :)

    Tack så mycket för receptet och trevlig helg!

    Hälsningar,
    Madeleine

    SvaraRadera