onsdag 15 februari 2012

LCHF Fetaostbullar

Dessa bröd har jag gjort förut och dom är bara så goda!!! I grundreceptet som ni hittar HÄR har man yoghurt men jag hade ingen hemma så idag blev det creme fraiche i och i smak funkade det lika bra men yoghurt är bäst tycker jag för då blir dom finare och större :) Jag brukar låta fetaosten vara väldigt grovmosad för det är supergott med stora bitar i. Tipset om detta bröd fick jag av min svägerska :)

6st Fetaostbullar
50g fetaost
1dl grekisk yoghurt
1ägg
2msk fiberhusk
2tsk bakpulver

Sätt på ugnen på 200 grader. Mosa fetaosten med gaffel och blanda i ägg och yoghurt. Strö sedan över fiber husk och bakpulver och blanda ihop. Låt stå ett par minuter och rulla sen ihop 6st bollar som du gräddar i 18 minuter mitt i ugnen.

Påminner jättemycket om serbisk ostkaka!! Muuums!!!

6 kommentarer:

  1. Vad gott det låter! Måste absolut prova! Tack för tipset!Ska kika in hit flera gånger! :)

    SvaraRadera
  2. När jag tog ut mina bullar så sjönk alla ihop utom 2 stycken!! Vad har jag gjort för fel? Jag gjorde dubbel sats, kan det vara det?

    SvaraRadera
  3. Sen gick det inte att äta dem direkt, vilket jag trodde. De var mer som en degklump inuti. Såg ut som om de var ogräddade.
    Men de två som inte sjunkit ihop sparade jag. Och nu några timmar efter smakade dem jättegott. Men nästa gång ska jag akta mig för fiberhusken. Tror jag la i för mycket. Väldigt enkelt att göra och jag är inte den som bakar.
    Men jag ska fortsätta att prova olika bröd för magen mår toppen när jag äter LC och glutenfritt.

    SvaraRadera
  4. Så du vet inte vad felet kan vara eftersom du inte svarat?!

    SvaraRadera
  5. Vill så gärna kunna baka dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra,

      Dessa blir inte som andra lchf BRÖD eller vanligt bröd utan är lite mer degiga och äts som godast utan smör och pålägg. Att dom sjönk kan ha att göra med äggstorlek att göra men det gör inget om dom sjunker dom är lika goda ändå ;) Personligen tycker jag det nygräddade degiga är godast hi hi. Fiberhusken är känslig då den är så kraftfull så tror du att du la i för mycket så måtta nästa gång.

      Lycka till!!!

      Kram

      Radera