lördag 25 februari 2012

LCHF Chips med dipp

Som många andra familjer sitter vi nu med chips med dipp och väntar på melodifestivalen. Vår variant skiljer sig bara lite grann....

Ostchips med dipp 6-8pers

Chipsen
500g färdigskivade ostskivor
Grillkrydda (glutamat och sockerfri)

Dippen
3dl Creme Fraiche
1msk Tomatpure
Grillkrydda efter smak (glutamat och sockerfri)

Sätt på ugnen på 200g och låt ugnen bli varm innan du lägger in chipsen. Lägg alla skivor på varandra dela på fyra bitar så varje ostskiva blir fyra chips, Lägg på plåt med bakplåtspapper och krydda med grillkrydda och grädda sedan högt i ugn i ca 5-10min. Dom ska vara krispiga ej mjuka. Är dom mjuka i mitten när dom svalnat så stoppa tillbaka i ugnen till dom krispat till sig.

Gör dippen genom att blanda fraiche, tomatpure och grillkrydda.

18 kommentarer:

  1. Åh, det såg mumsigt ut. Vad har du kryddat med? Måste prova göra :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Jag använde glutamat och sockerfri grillkrydda :)

      Lycka till

      Kram

      Radera
  2. Ostchips är minst lika gott som vanliga tycker jag! Brukar göra salamichips också.

    = )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tips med salamichips!! Det har jag aldrig provat men ska definitivt göra snart :)

      Kram

      Radera
  3. Låter så gott! Måste så klart provas hemma hos oss!
    Ha en fin söndag!
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Det ser verkligen gott ut! Vi får prova det här hemma en helg, tack för tipset =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sååå mumsigt :) Hoppas att du gillar!

      Kram

      Radera
  5. Svar
    1. Kul!

      Hör av dig om du gillar :)

      Kram

      Radera
  6. Oj!! Dessa måste jag prova till helgen. Kryddar du på varje ostsida eller bara på en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra,
      Jag kryddar bara på ena sidan ;)

      Lycka till!!!

      Radera
  7. Tack för en bra ide!!! Blir använt til mello - finalen hos oss!

    SvaraRadera
  8. Första plåten som var inne i 5 minuter blev bara blött och slemmigt. Andra plåten som var inne typ 8-9 minuter stelnade till och blev krispig, dock rann bitarna ut och blev inte alls lika tjusiga som dina fyrkantiga! Någon idé om varför?
    Gott var det iaf! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Det är bara färdigskivade goudaosten som inte flyter ut. Tar man tex egenskivad hushållsost så flyter det ut. Vet inte varför men när jag tar denna ost så håller dom sig nästan helt i formen. När osten inte har blivit ordentligt krispig så kan man sätta tillbaka dom i ugnen även om dom kallnat ;)

      Lycka till!

      Radera
  9. Vilken bra idé! Jag har gjort ostchips tidigare (ej Goudaost) men det flyter bara ihop och blir fult. Gott visserligen...

    Goudaosten du köpt, innehåller den inga tillsatser? Ser det är Blåvita och det är ju inget dåligt märke. Men har för mig att färdigskivat innehåller något bitarna inte gör? Kanske fel. Osäker om det finns en helt tillsatsfri Goudaost? Inte hysterisk på tillsatser men färgämne är en tillsats som retar mig. Onödig helt enkelt, på alla sätt och vis.

    Tror jag ska krydda mina med BBQ (utan glutamat och socker förstås!).

    SvaraRadera
  10. Testade att göra dessa chips. kryddade med grillkrydda utan nått aj aj i. men det smakade jätte salt :S fick slänga det mesta ...

    Gjorde jag nått fel?

    Mvh Peter

    SvaraRadera