tisdag 7 februari 2012

45 dagars utmaning!!

Att minska/utesluta mejerier gav mig inte någon direkt skjuts i viktminskningen och då är det inte värt det! Grädde i morgonkaffet är för gott MEN jag vill faktiskt gå ner i vikt och jag börjar komma upp i åren så jag har lärt mig en del om mig själv. En av sakerna jag vet med mig själv är att min motivation till ett nytt projekt oavett kost/träning/rutiner/jobb m.m håller i sig ca 4veckor sen släpper nyhetens behag, jag klarar 5veckor men den 6:e veckan brukar intresset försvinna,... SÅ denna gång sätter jag upp en 45 dagars utmaning!!! Efter fem veckor är det 10dagar kvar på utmaningen och då tror jag att jag lätt håller mig ända in i mållinjen!!! Så vad är utmaningen? Jo jag ska äta som Anna Hallens handflatemetod vilket betyder:

Frukost: Ett mått stort som en handflata (med fingrar) med en proteinkälla som ägg/fisk/fågek/kött samt 1dl av en fet produkt såsom grädde eller creme fraiche. tar man smör eller kokosfett blir ju mängden mindre ;)

Lunch och Middag består av samma sak: Precis som frukosten innehåller denna måltid Ett mått stort som en handflata (med fingrar) med en proteinkälla som ägg/fisk/fågek/kött samt 1dl av en fet produkt såsom grädde eller creme fraiche. tar man smör eller kokosfett blir ju mängden mindre men till lunch och middag ska man även lägga till ett mått stort som handflatan med grönsaker.

Utöver detta kan man äta 1dl blandade nötter för mineraler och magnesium.

Läs mer om det här

Utmaningen i detta för mig är att äta större portioner, äta regelbundet, äta lunch, äta frukost, inte småäta och INGET sött!!! Detta är en stor utmaning för mig då det är varje dag i 45dagar!!! Jag är en äta miniportioner med mat men mycket fika flicka och kommer att få kämpa med att äta upp maten. Att inte heller äta "kvällsmys" mer än möjligtvis den där 1dl nötter kommer också att vara en utmaning men jag har en underbar helg som väntar mig om 45 dagar så jag borde kunna klara av detta med den i tankarna :) Först ska jag och mannen tillsammans med min mans bror och fru ha en liten pardate där vi ska se Underworld 4 på bio men då som har en baby så åker dom hem till henne efter bion men vi fortsätter iväg till hotell där en 3-rätters middag väntar och sen uppe på hotellrummet väntar en flaska rött med choklad till. Efter en romantisk kväll med mannen på hotellet och en härlig hotellfrukost ska vi iväg till hotellet SPA och OM jag når det viktmål (hemligt) jag har på denna 45dagars utmaning kommer vi även att ha en varsin kroppsbehandling under vårt SPA besök :) UUUUUUNDERBART!!!! Så nu blir det totalfokus på 45dagars utmaningen sen fritt 23-24mars och sen sätter nästa utmaning igång som kommer att vara 25mars-18maj för den 18maj firar jag och min man 12år ihop =)


Så nu kommer denna blogg ha väldigt mycket fokus på denna 45dagars utmaning!!

Nu köööööör vi!!!!

Mat den första dagen 2012-02-07

Frukost
3 kokta ägg
Kaffe med grädde och kokosfett

Lunch
Stekt vitkål, Lax och hollandaisesås

Middag
Räksallad med majonäsdressing

2 kommentarer:

  1. Heja heja! Det klarar du.
    Det gäller att hitta motivation och den där kroppsbehandlingen kan väl vara värd att kämpa för. :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant utmaning! Kul att följa hur det går! Heja dig! / Anette

    SvaraRadera