söndag 22 januari 2012

Att jämföra skapar ingen positiv energi

Att viktminska med lchf är väldigt inviduellt så att jämföra med dom som vräker i sig grädde med bär, lchf bakverk och massor med god mat och ändå rasar i vikt är väldigt onödigt för någon som har svårt att hitta sitt sätt i lchf att gå ner i vikt. Jag själv har en väldigt krånglig kropp och ett besvärligt matbeteende då jag typ för alltid ätit lite mat men mycket mys, så när jag skippar myset men äter bra mat så händer inget med vikten för mig då det är samma energi bara i annan form.

Det gäller att hitta vad som fungerar just för ens egen kropp för alla har så olika förutsättningar!! Jag har ätit lchf sen 12juni 2011 och inser att bara äta lchf med fritt i allt som är lchf funkar inte för min kropp när det gäller viktminskning. Jag kommer definitivt inte ha några problem att hålla vikten sen med lchf för uppgång i vikt får jag bara när jag haft i kolhydrater i kosten. Efter som vi som har lite problem med viktnedgången kan det vara bra att få flera olika idéer om hur man kan gå till väga.

Så här provar jag nu att anpassa min LCHF kost
  • Minskad mejeri (endast smör och ost är ok)
  • Inga färgade grönsaker som röd/gul paprika och tomat bland annat
  • Som dryck endast vatten, bubbelvatten naturelle, kaffe och thé
  • Börja träna för att få igång maskineriet
  • Inga lchfbakverk eller mörk choklad
  • Äta minst 2-3ggr/dag
  • Fokus på fetter som kokosolja, jordnötssmör, avokado, fet fisk, ägg m.m Steker i kokosolja nu som ett exempel.
Märker jag efter ett par veckor att detta inte ger någonsting kommer jag att utesluta även osten. Funkar inte det kommer jag att prova att nolla och funkar inte det så kommer jag att prova äta kaloribaserad lchf. Ner i vikt ska jag!

Det är svårt med vad man ska prova i lchf för det finns väldigt många tankar om vad som funkar och då vi alla är så olika så kan man inte bara gå på någon annans "recept" utan man måste skapa sitt eget. Samma det där med vad man kan och inte kan äta för att det triggar i gång ett sötsug eller att äta mer än vad kroppen behöver bara för att det är gott.

Det som triggar mig med sötsug eller äta mer än jag behöver är:
  • Choklad under 85%
  • Fröknäcke
  • Salta nötter
  • Småplock (det är ju liksom menat att man bara ska sitta och plocka så där blir det lätt för mycket)
  • Goda lchf bakverk
Detta är ju baserat på mitt tidigare ätbeteende att skippa maten och ta något litet men många bäckar små...Ett fröknäcke med massor av bregott och ost är faktiskt så himla gott att man gärna vill ha typ tre till...för mig.

Så vill du gå ner i vikt med lchf och den traditionella lchf inte funkar så bra så titta på din kropp och testa dig fram vad som funkar för dig!!! Jämför dig för guds skull inte med andra som bara rasar i vikt!! Du är du och du är den enda som kan hitta din lösning för dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar