söndag 7 augusti 2011

LCHF Marängtårta


Denna tårta är inspirerad från ett recept på marängtårta i kokboken Bakglädje med LCHF

Marängtårta 8-bitars

Marängbottnar 2stycken runda

4st äggvitor (spara gulorna i en skål för vaniljkrämen)
3droppar ättikasprit
3msk sötrix eller sukrin
Olja till bakplåtspappret

Vispa vitorna med ättikaspriten till ett hårt skum. Rör sedan i sötningsmedlet och lägg upp på oljat bakplåtspapper den form du vill att tårtan ska vara. Jag gjorde två stycken runda. Grädda på 100-125 grader i 60-70min. När du tar ut dom kan dom kännas lite svampiga med dom stelnar fort.

Vaniljkräm till tårtan

4st ägg gulor
3msk sötrix eller sukrin
1dl grädde
0.5tsk vaniljpulver
125g smör

Lägg gulorna, sötrix, grädde och vanilj i kastrull och låt koka upp. Lägg sedan i smöret och rör om hela tiden för annars delar smöret och krämen sig. Ställ sedan i kylskåp. Rör om regelbundet för smöret vill gärna skilja sig från krämen men rör tillbaka den bara. Efter ca 30-40 minuter är den klar.

Tårtan

2st marängbottnar
Vaniljkräm
Sockerfri hallonsylt
3dl grädde
Färska hallon

Ta den ena marängbotten och bre över hallonsylt och sedan vaniljkrämen. Lägg sedan på den andra botten och häll på grädden som ska vispas först. Dekorera med färska hallon.

Denna tårta är ett superbra substitut för vanliga gräddtårtor.

Supergod!!!!!

2 kommentarer:

  1. WOW!
    Jag älskar denna variant, SÅ good och så enkel ;)
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Bakat denna och fick inte marängen så krispig beror det på gräddningen, behövs temp eller tid justeras?

    Vaniljcremen gillade jag inte alls så den la jag inte ens i min tårta men det var gott med bara bär, grädde & sylt i!!! =)

    SvaraRadera